Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MUHASEBE TEORİLERİ Üçüncü Düzey İŞL 603 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ERGÜN KÜÇÜK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Ergün KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sınıf Dersleri/Monografi Çözümleri/Ödev ve Sunumlar
Dersin Amacı Özellikli finansal muhasebe konularını somut örnekler özerinden uygulamaya yansıtabilme, farklı yaklaşımları özetleyebilme, konunun finansal raporlama üzerindeki yansımalarını değerlendirme, çok boyutlu analiz ve yorumlarda bulunabilme yetkinliğini geliştirmektir.
Dersin Tanımı Bir ekonomik birimle ilgili finansal bilgileri kaydeden, sınıflandıran, özetleyen, analiz eden, yorumlayan ve bilgi talep eden taraflara bunları sunan bir bilgi sistemidir.

Dersin İçeriği
1 Tanışma. Dersin Tanıtımı. Giriş.
2 Basit Faiz ve Iskonto. Bileşik Faiz ve Iskonto.
3 Paranın Zaman Değeri ve Muhasebe. Finansal Hesap Makinesi Uygulamaları.
4 Nakit ve Benzerleri (Yerli ve Yabancı Paralı İşlemler).
5 Menkul Kıymetler (Yerli ve Yabancı Paralı İşlemler).
6 Ticari Alacaklar (Yerli ve Yabancı Paralı İşlemler).
7 Ticari Alacaklar, Dönem Sonu Değerleme ve Finansal Raporlama.
8 YARIYIL İÇİ SINAVLARI.
9 Stoklar I.
10 Stoklar II.
11 Maddi Duran Varlıklar.
12 Maddi Duran Varlıkların Amortismanı, Değerlemesi, Elden Çıkarılması ve Diğer Durumlar.
13 Mali Duran Varlıklar I.
14 Mali Duran Varlıklar II.
15 Vergi Uygulamalarının Finansal Raporlama Üzerindeki Etkileri ve Muhasebe Uygulamaları.
16 YILSONU SINAVLARI.
17 YILSONU SINAVLARI.
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mali olayların kaydedilmesi, sınıflandırılması, özetlenmesi ve raporlanması arasındaki ilişkileri kavrar.
2 Mali olayların kaydedilmesi, sınıflandırılması, özetlenmesi ve raporlanması arasındaki ilişkileri yorumlar.
3 Muhasebe teorisinin gereklerini fayda maliyet kriteri çerçevesinde değerlendirir.
4 Uygulama boyutunda muhasebe teorilerinin hangi yaklaşımlarının tercih edilebileceğine yönelik çıkarımlar yapar.
5 Uygulama boyutunu da dikkate alarak muhasebe teorilerinin altında yatan varsayımları yorumlar.
6 Muhasebe teorilerinin nihai ve tali amaçları çerçevesinde muhasebe uygulamalarını yorumlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
2 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
3 Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
4 İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
5 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
6 İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
7 Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
8 İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
9 Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
10 Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
11 Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
12 Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
13 Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
14 İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
15 Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
16 Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 9 3 27
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 10 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 4 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 4 12
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ---Nalân AKDOĞAN ve Orhan SEVİLENGÜL; (2007), TMS ile Uyumlu Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, 12. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar ---Nurhan AYDIN ve Metin COŞKUN; (2009), Ticari Matematik, Detay Yayıncılık, Ankara. --------------Orhan SEVİLENGÜL; (2014), Genel Muhasebe, 17. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.

Ders İle İlgili Dosyalar