Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNİ GRUPLAR SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey FDB604 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Hakan Tafran
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitimi ve sunum/ seminer hazırlama
Dersin Amacı Dini grupların teşekkülü ve gelişiminde etkili olan sosyal ve kültürel faktörlerin anlaşılmasını sağlayacak bir bakış açısını oluşturmak.
Dersin Tanımı Dini grupların oluşumu, dini grup tipolojileri, yeni dini hareketler konuları ele alınır.

Dersin İçeriği
1 Dini grupların açığa çıkışını etkileyen sosyal ve kültürel faktörler
2 Dini grupların açığa çıkışını açıklayan temel kuramlar
3 Dini grup tipolojileri
4 Dini grup örnekleri
5 Dini gruplaşmanın sosyal-psikolojik sebepleri
6 Dini Grupların Ötekine Karşı Yaklaşımları
7 Dini Grupların Birbirlerine Karşı Yaklaşımları
8 Dini Gruplar ve Yeni Dini Hareketler
9 Vize Haftası
10 Yeni Sanal Cemaatler ve Din
11 Postmodern Toplumda Yeni Dini Hareketler
12 Dijital Toplumda Yeni Dini Lider ve Cemaatleşme Tipolojileri
13 Dini Grupların Süreç İçinde Bağımsızlaşarak Dinselleşmesi
14 Dini Grupların Yeni Sosyal Hareketler ve Sivil Toplumla İlişkisi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dini grupların teşekkülüne dair kuram ve kavramların öğrenilmesi sağlanır.
2 Dini gruplara dair temel kaynakların tanınması sağlanır.
3 Dini grup tipolojilerinin öğrenilmesi sağlanır.
4 Modern iletişim teknolojilerinin dini hayata etkilerinin öğrenilmesi sağlanır
5 Yeni dini grup ve cemaatlerin dini otorite yapıları hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlanır
6 Dijital çağın imkanlarıyla dini alanda ortaya çıkan etkileşimlerin öğrenilmesi sağlanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     49
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı John Bird, Din Sosyolojisi Nedir, Çev. A. Vahap Taştan-M. Derviş Dereli, Lotus yay., Ankara, 2015; Max Weber, Din sosyolojisi, Yarın yayıncılık, İstanbul 2012.
Yardımcı Kaynaklar Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi,Sentez Yay. İstanbul, 2012; Ünver Günay, Din Sosyolojisi, İnsan yay., İstanbul 2000.

Ders İle İlgili Dosyalar