Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜMÖR MARKERLERİ Birinci Düzey BİK 503 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Turkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE ÖZEL YETKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SABAHATTİN MUHTAROĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Belirli bir hastalık yönünden toplumun spesifik bir kesiminin taranmasında kullanılan testleri açıklamak.Ayrıca bu belirteçlerin ölçümünde kullanılan immunokimyasal metotlardaki gizli tuzakları da vurgulamak.
Dersin Tanımı Bu des tümör belirteçlerinin koseptini açıklar, bunların ne olduğu, nerelerde bulunduğu ve hangi amaçla kullandığını içerir.

Dersin İçeriği
1 Kanser
2 klinik uygulamalar
3 Klinik kullanımın değerlendirilmesi
4 Klinik rehberler
5 Analitik mretodologi; kütle spektrometresi, mikroarrayler
6 Enzimler; ALP, CK, LDH, NSE, PACP, PSA, telomeraz
7 Hormonlar; kalsitonin, human koriyonik gonadotropin
8 Onkofetal antijenler; AFP, CEA
9 Sitokeratinler; doku polipeptit antijen, sitokeratin 19 fragmanları, squamos hücre lkarsinoma antijeni
10 Karbohidrat belirteçler; CA 15-3, CA549, CA27.29, CA 125, DU-PAN-2
11 Kan grup antijenleri; CA 19-9, CA 50, CA 72-4, CA 242
12 Proteinler; immunuglobulinler, mesane kanser antijeni, S-100 proteinleri, otoantikorlar
13 Reseptör ve diğer belirteçler; estrojen ve progesteron reseptör, androjen reseptör, heoatosit growth factör reseptör(c-Met)
14 Genetik belirteçler; onkojenler, tümör supressör genler, tek nukleotid polimorfizmi
15 Diğer belirteçler; anjiogenesis belirteçleri, hücre-içeremeyen nukleik asit, dolaşan kanser hücreleri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Buders kanserin genel anlatımı ile başlar
2 Tümör markerlerin tarihsel temelini açıklar
3 Tümör markerlerin klinik uygulamaları hakkında bilgi verir
4 Tümör markerlerin kullanımının değerlendirilmesini yapar
5 Tümör markerlerin kullanım rehber hakkında bilgi sağlar
6 Tümör markerlerin ölçüm yöntemlerini açıklar
7 Farklı kategorileri ilgilendiren tümör markerlerin gruplar halinde anlatımını sağlar
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Japonca okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Japonca dil yeterliğini kazanır.
2 Japon Edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Japon dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, konularında yetkinlik kazanır.
4 Japoncadan Türkçeye, Türkçeden Japoncaya farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5 Dilbilgisi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
6 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
8 Disiplinler arası bilgi birikim ve bakış açısı kazanır. Dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinler arası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Edebiyat kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
12 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
13 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 3 2 6
Ara sınavlara hazırlık 4 2 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 7 3 21
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tumor Markers: Physiology, Pathobiology, Technology, and Clinical Applications 1st Edition by Eleftherios P. Diamandis (Author, Editor), Herbert A. Fritsche (Author, Editor), Hans Lilja (Author, Editor), Daniel W. Chan (Author, Editor)
Yardımcı Kaynaklar Circulating Tumor Markers of the New Millennium: Target Therapy, Early ... Yazar: James T. Wu

Ders İle İlgili Dosyalar