Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey SEC 242 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Demet ÜNALAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu derste, toplumun sosyal yapısı, değerleri ve bunların sağlık üzerindeki etkileri ile sağlık/hastalık konusuna sosyolojik bakabilme becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Sağlık Sosyolojisi dersi, sağlık ve hastalık kavramlarını toplumsal, kültürel, davranışsal, tarihsel ve politik temelleri ile birlikte irdelemeyi, sağlıkla ilgili kavramların nasıl toplumsal ve kültürel olarak inşa edildiğini örneklerle göstermeyi hedefleyen bir derstir. Ders kapsamında: Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü, Sağlik, Hastalik ve Kültür, Sağlık Sosyolojisinin Konusu ve Araştırma Yöntemleri, Dünyada ve Türkiye’de sağlik sosyolojisinin gelişimi, Sosyolojik kuramlarda sağlık, Sağlıklı ve hasta olmanın toplumsal sebepleri, Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Türkiye’de Sağlık Politikaları, Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler, Beden sosyolojisi ve sağlik, Yaşlilik ve Sağlık, Küreselleşme ve sağlık, Hasta hakları ve Tıp etiği, Göç ve Sağlık konuları işlenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü
2 Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi
3 Sağlık Sosyolojisinin Konusu ve Araştırma Yöntemleri
4 Dünyada ve Türkiye’de sağlik sosyolojisinin gelişimi
5 Sosyolojik kuramlarda sağlık
6 Sağlıklı ve hasta olmanın toplumsal sebepleri
7 Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Türkiye’de Sağlık Politikaları
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler
10 Sağlık iletişimi (Hasta - Sağlık personeli)
11 Beden sosyolojisi ve sağlik
12 Yaşlilik ve Sağlık
13 Küreselleşme ve sağlık
14 Hasta hakları ve Tıp etiği
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sağlık Sosyolojisi, hastalık ve sağlığa ilişkin kavramları bilir.
2 Sağlığın sosyal belirleyicilerini bilir.
3 Sağlık-hastalık kavramlarının çeşitli boyutlarını açıklayabilir.
4 Sosyolojik yaklaşımların sağlığa ve hastalığa bakış açılarını karşılaştırabilir
5 Sağlık politikalarını ve bunların toplum sağlığına etkisini değerlendirebilir.
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Korece okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini temel ve/veya ileri düzeyde geliştirir. ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Korece dil yeterliğini kazanır.
2 Kore Edebiyatı''na ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Kore dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dil bilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlam bilim, biçem bilim, söylem bilim ve derlem bilim konularında yetkinlik kazanır.
4 Korece''den Türkçe''ye, Türkçe''den Korece''ye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe ulaşır.
5 Alanıyla ilgili en son teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Korece alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliği kazanır.
7 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cirhinlioğlu Z. (2001). Sağlık Sosyolojisi. Birinci Basım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Yardımcı Kaynaklar Ders Sunumları

Ders İle İlgili Dosyalar