Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAŞTIRMA VE DENEME METODLARI İkinci Düzey GZM 307 6 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ADEM GÜNEŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Araştırma faaliyetleri yürütmek, gübre deneme parselleri oluşturmak, farklı uygulamaların bitki verim üzerine etkisini belirlemektir.
Dersin Tanımı Farklı deneme desenlerine göre farklı uygulamaların etkinliklerini belirlemektir.

Dersin İçeriği
1 Araştırma ve Deneme Kavramları
2 Denemelerin planlanmasında dikkat edilmesi gereken konular, araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
3 Verilerin analizinde kullanılan temel yöntemler
4 Tam Şansa Bağlı Deneme Planı
5 Şansa Bağlı Tam Bloklar Deneme Planı
6 Çoklu karşılaştırma testleri, LSD
7 Ara Sınav
8 Çoklu karşılaştırma testleri, Duncan
9 Çoklu karşılaştırma testleri, Tukey
10 Latin Kare Deneme Planı
11 Faktöriyel Denemeler
12 Split-Plot Deneme Planı
13 İç-içe sınıflandırma
14 Kovaryans analizi
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Araştırma faaliyetlerinin amacını anlar.
2 Tarımsal denemeleri kurar.
3 Elde edilen sonuçları yorumlar.
4 Uygulamalar arasındaki ilişkiyi belirler.
5 Farklı deneme desenlerine göre uygulama sonuçlarını yorumlar.
6 Bitkisel üretimde kullanılan farklı teknikleri öğrenir.
7 Deneme kurup, yürütür.
8 Tarımsal alanlarda, yapılan uygulamalara etki eden faktörleri inceler.
9 Gübre denemelerinde farklı deneme desenleri kurar.
10 Farklı displinlerde farklı çalışma alanları oluşturur.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yıldız, N., Bircan, H., Akbulut, Ö. 1994. Araştırma ve Deneme Metotları. Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 65. 305, Erzurum. Kayaalp, T., Yıldırım, N. 2010. Araştırma ve Deneme Metodları. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 282, Adana.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar