Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİYAT VE PSİKOLOJİ İLİŞKİSİ İkinci Düzey TDE 693 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe.
Koordinatör PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok.
Dersin Veriliş Şekli Öğretici ve öğrenci merkezli yöntemler birlikte kullanılacaktır.
Dersin Amacı Edebî metnin estetik haz uyandırıcı yönlerinin tespiti amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bir disiplinler arası alan olan edebiyat psikolojisinin imkanları kullanılarak edebî metinlerin psikanalitik yönden çözümlenmesi.

Dersin İçeriği
1 Kaynakça bilgisi, kavramsal çerçeve, metin tahlilinin gerekliliği ve görevi, tahkiyeli edebi eser inceleme yöntemleri ve yöntem bilgisi
2 Edebiyat-psikoloji ilişkisi
3 Psikanalitik edebiyat kuramının öğrenilmesi ve çeşitli eserler üzerinde uygulama çalışmalarının yapılması
4 'Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri' eseri üzerinde durularak edebi eser incelemesinde analitik psikolojinin yerinin değerlendirilmesi
5 Arketip kavramının öğrenilmesi
6 'Dört Arketip' eserinin incelenmesi ve anne, baba, yeniden doğuş ve gölge arketipleri
7 'Ebedi Dönüş Mitosu' eserinin incelenmesi
8 ARA SINAV
9 'Mumun Alevi','Ateşin Tin Çözümlemesi' eserlerinin incelenmesi
10 'Uzamın Poetikası', 'Su ve Düşler' eserlerinin incelenmesi
11 Ateş, su ve mekanın eserlerde yansımaları ve daha önce okunan eserlerden hareketle psikolojik derinliğinin açıklanması
12 Yolculuk arketipinin aşamalarının öğrenilmesi ve edebi eser üzerinde inceleme çalışmalarının yapılması
13 Huzur, Aylak Adam, Tutunamayanlar ve Yeni Hayat romanlarında yolculuk arketipinin uygulanması
14 Değerlendirme
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Edebiyat sanatı ve edebiyat biliminin bileşenlerini ve farklılıklarını kavrar.
2 Edebiyat biliminin kollarını öğrenir.
3 Edebiyat bilimi ile psikolojinin tarihsel ilişkisini kavrar.
4 Bir edebiyat bilimi alanı olarak edebiyat psikolojisinin çalışma alanını ve yöntemlerini öğrenir.
5 Psikanalitik ve arketipsel eleştiri kuramlarının amacını ve yöntemlerini öğrenir.
6 Edebi eser üzerinde uygulama çalışmaları yapmayı kavrar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2 Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4 Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5 Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6 Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7 Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8 Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Rene Wellek-Austın Warren, Edebiyat Bilimi, Akademi Kitabevi, İstanbul 2009 (Çev. Ömer Faruk Huyugüzel)
Yardımcı Kaynaklar 2. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Papirüs, İstanbul 1999. 3. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İthaki, İstanbul 2009. 4. Carl Gustav Jung, Dört Arketip, Metis yayıncılık, İstanbul 2013 (Çev. Zehra Aksu Yılmazer) 5. Carl Gustav Jung, Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri, Cem Yayınevi, İstanbul 2000 (Çev. Kamuran Şipal) 6. Mircea Eliade, Ebedi Dönüş Mitosu, İmge Kitabevi, Ankara 1994 (Çev. Ümit Altuğ) 7. Gaston Bachelard, Ateşin Tinçözümlemesi, Öteki Yayınevi, İstanbul 2007 (Çev. Nail Bezel) 8. Gaston Bachelard, Mumun Alevi, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Ali Işık Ergüden) 9.Gaston Bachelard, Su ve Düşler, YKY, İstanbul 2006 (Çev. Olcay Kunal) 10. Gaston Bachelard, Uzamın Poetikası, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Alp Tümertekin) 11. Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı, İstanbul 2010 (Çev. Sabri Gürses) 12. Mümtaz Sarıçiçek, Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu, Tezmer, Kayseri 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar