Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM BİLİMİNE GİRİŞ Birinci Düzey HİT 101 Zorunlu 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT AKGÜL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Mahmut AKGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze. Sınıf içi anlatım
Dersin Amacı İletişim biliminin temelini oluşturan kavramlar, iletişim araştırmalarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte ortaya çıkan modeller işlenerek öğrencinin okuduğu bilim dalının temelini öğrenip anlamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı İletişim bilimine giriş dersi, iletişim biliminin temelini oluşturan kavramlar, araştırmaların gelişim süreçleri ve ortaya çıkan model ve kuramların ana hatlarıyla ele alındığı, iletişim biliminin temellerinin işlendiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişim sürecinin temelini oluşturan; Kaynak, Mesaj, Kodlaycı, Kanal, Aktarma, Gürültü, Kod çözme, Alıcı-Hedef, Geribesleme gibi kavramlar işlenmektedir.
2 iletişim fonksiyonları, iletişim fonksiyonu, sosyalleşme fonksiyonu, çevresel uyum fonksiyonu ve serbest zaman fonksiyonu incelenmiştir.
3 Sözlü, sözsüz iletişim, görsel iletişim, görsel-işitsel iletişim konuları ele alınmakta ve öğrencilere alanla ilgili genel bilgiler verilmektedir.
4 içe dönük iletişim, işlevleri, işleyişi, içe dönük iletişimi etkileyen formlar ve faktörler tartışılacaktır.
5 Kişilerarası iletişim, etkileyen faktörler, hedefler ve kişilerarası iletişim özellikleri tartışılmaktadır.
6 Grup iletişimi, grup olgusu, grup dinamiği ve grup türlerinin iletişim üzerindeki etkileri tartışılmaktadır.
7 Örgütsel İletişim, örgütsel modeller, örgütsel iletişim ve örgütsel iletişimin karakteri ele alınacaktır.
8 Kamusal İletişim, kamusal iletişimde izlenecek adımlar, konuşma türleri, etkili konuşma ve yazışmalar ele alınacaktır.
9 Kitle iletişimi, kitle iletişiminin tarihi ve sosyal sistemle bağlantılı işlevleri tartışılacaktır.
10 Uluslararası iletişim, uluslararası iletişimi oluşturan faktörler ve uluslararası iletişimin özellikleri tartışılacaktır.
11 Kültürlerarası iletişim, kültürlerarası iletişimin özellikleri ve kültürlerarası iletişim teorileri tartışılacaktır.
12 İletişim alanında güçlü etkiler dönemi genel hatlarıyla ele alınacaktır.
13 İletişim alanında sınırlı etkiler dönemi genel hatlarıyla ele alınacaktır.
14 Watzlawick: "iletişimsizlik mümkün değildir" (1972) konusu işlenecektir.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim Bilimi''nin amaç ve kapsamını öğrenir, İletişim Bilimi''ne yönelik farklı yaklaşımları öğrenir.
2 İletişim bilimine zemin oluşturan kuram, yaklaşım ve modelleri tanır.
3 İletişim alanında neyin yeri nedir, kim kimdir, bunları öğrenmek suretiyle öğrencilerin zihninlerinde alanın genel bir portresini oluşturabilmelerini sağlar.
4 İletişim sürecinin temelini oluşturan; Kaynak, Mesaj, Kodlaycı, Kanal, Aktarma, Gürültü, Kod çözme, Alıcı-Hedef, Geribesleme gibi kavramları öğrenir.
5 Kişilerarası İletişim, Kitle İletişimi ve Kitlelerarası İletişim konuları genel hatlarıyla öğrenir.
6 Başlıca iletişim modellerini öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 9 27
Toplam iş yükü     125
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İletişim Bilimine Giriş-Prof. Dr. Nazife GÜNGÖR........ İletişim Modelleri / Denis McQuail & Sven Windahl
Yardımcı Kaynaklar İletişim Çalışmalarına Giriş-John Fiske...... Kamuoyu Suskunluk Sarmalının Yeniden Keşfi Elisabeth Noelle-Neumann....... İletişim Bilimi/Judith Lazar

Ders İle İlgili Dosyalar