Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HASTALIK BİLGİSİ Birinci Düzey SEC 213 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HARUN İN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ DİLEK EFE ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ders anlatma
Dersin Amacı Sağlık Hizmetleri alanında görev alacak öğrencilerin, hastalara doğru bakımı sağlayabilmesi ve kendini hastalıklardan koruyabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belrtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğu bilinmelidir.
Dersin Tanımı Hastalıklar hakkında genel bilgi ve korunmaya ilişkin teorik bilgileri kapsar.

Dersin İçeriği
1 Hastalıklara giriş ( dersin içeriği, amacı, temel kavramlar, hastalıkların sınıflandırılması).
2 Kalp hastalıkları (normal yapısı ve işlevi, iskemik kalp hastalığı, MI, kalp kapak hastalıkları ve düzeltilmesi, kalp yetmezliği, akut eklem romatizması, doğumsal kalp kusurlarının düzeltilmesi, perikard hastalıkları, ileti bozuklukları, Bypass ameliyatları).
3 Damar hastalıkları (damarların yapısı, işlevi, arter ve vene bağlı gelişen bulgular, aort anevrizması, Burger hastalığı, tromboflebit, varis).
4 Solunum sistemi hastalıkları (solunum organları, normal yapısı ve işlevi, üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu, KOAH-kronik bronşit-astım-anfizem, bronşektazi, kistik fibrozis, tüberküloz).
5 Solunum sistemi hastalıkları ( pmömoni, akciğer kanseri, akciğer embolisi, pnömotoraks, akciğer ödemi, aspirasyon, atelektazi, plevral effüzyon).
6 Sindirim sistemi hastalıkları (sindirim organları, sindirime yardımcı organlar, normal yapı ve işlevleri, ösefagus hastalıkları, hiatal herni, reflü, gastrit, ülser, mide kanseri).
7 Sindirim sistemi hastalıkları (malabsorbsiyon, çöliak hastalığı, ishal, ülseratif kolit, Crohn hastalığı, dizanteri, İBS, divertikül, hemoroid, anal fissür, kolon kanseri, GİS kanamaları).
8 Ara sınav
9 Peritonit, mesenter iskemisi, akut apandisit, hiperbilirubinemi, kern ikterus, hepatitler, paraziter karaciğer hastalıkları, siroz, portal hipertansiyon, karaciğer maliniteleri).
10 Safra kesesi hastalıkları (iltihap, taş, maliniteleri), akut ve kronik pankreatit, pankreas kanserleri.
11 Üriner sistem hastalıkları( üriner sistem organları, yapısı ve işlevi, glomerülonefrit, pyelonefrit, sistit, toksik nefropati, üriner sistem taşları, akut ve kronik böbrek yetmezliği, diyaliz, böbrek transplantasyonu, üriner sistem maliniteleri, hipertansiyon).
12 Genital sistem hastalıkları (erkek üreme sistemi yapısı ve işlevleri, prostat hipertrofisi ve kanseri, testis tümörü, varikosel, kriptorşidizm).
13 Genital sistem hastalıkları (kadın üreme sistemi yapısı ve işlevi, menstrüel döngü, menapoz, disfoksiyonel kanamalar, polikistik over sendromu, pelvik inflamatuar hastalık, organ maliniteleri, ektopik gebelik, preeklamsi)
14 Endokrin hastalıkları (hormonların, tanımı, yapısı, işlevi, hipofiz ön-arka lob hastalıkları, troid, paratroid, timus, pankreas, böbrek üstü, genital bezi hastalıkları-maliniteleri, bazı doku hormonları)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hastalıklarla ilgili kavramları bilir
2 Hastalıkların nedenlerini, bulaşma ve korunma yollarını bilir, önlemlerini alır
3 Hastalıkların hangi sisteme ait olduğu ayrımına varabilir
4 Hastalıklardaki risk faktörlerini bilir
5 Öncelikle "hasta olmamak gerekir" bilincine ulaşır ve gereken önlemleri alır
6 Önemli hastalıkarın belirtilerini bilir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar