Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM ÇALIŞMALARINDA YÖNTEMBİLİM İkinci Düzey RTS 902 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere veri toplanması, analiz ve raporlanması gibi bilimsel bir araştırmada izlenen farklı süreçleri tanıtmaktır.
Dersin Tanımı İletişim araştırmaları alanında uygulanan farklı yöntem ve teknikler öğretilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Metodolojiye Giriş
2 Bilimin Amacı ve Bilim Felsefesi
3 Pozitivist Bilim Anlayışı ve Özellikleri
4 Eleştirel Bilim Anlayışı ve Özellikleri
5 Araştırma Süreçlerinin Tanıtılması
6 Örnekleme Alma Biçimleri
7 Örnekleme Alma Biçimleri
8 İletişim Bilimlerinde Farklı Araştırma Desenleri
9 Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Teknikleri
10 Nicel Araştırmalarda Veri Toplama Teknikleri
11 İçerik Analizi ve Aşamaları
12 Nitel İçerik Analizi
13 Nicel Analiz ve Temel İstatistiksel Kavramlar
14 İletişim Araştırmaları Örnek İncelemeler
15 İletişim Araştırmaları Örnek İncelemeler
16 Genel Değerlendirme
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel etik hakkında bilgi sahibi olur
2 Bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur
3 Etik ihlallerine karşı bilgilenir
4 Bilimsel bir araştırma için konu siçimi yapar
5 Bilimsel bir araştırmanın taslağını / öneri formunu oluşturur
6 Akademik bir araştırma ortaya koyar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Güzel sanatların çeşitli alanlarına özgün katkıda bulunabilecek sanatçılar yetiştirmek
2 Çeşitli yayınlar, projeler ve etkinlikler ile toplumu sanat açısından eğitmek
3 Güzel sanatların yaşamın içinde yer almasını, bu yolla üretici değerlerin topluma katkıda bulunmasını sağlamak
4 Eğitim ve araştırmalarıyla ulusal ve uluslararası düzeyde saygın ve tercih edilen bununla birlikte, dünya standartlarında eğitim veren bir kurum olmayı hedeflemek
5 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek
6 Hayal gücü yüksek, sergilenebilir, çağdaş, farklı çalışmalar üretebilmek
7 Derin düşünce ve yüksek heyecan uyandırabilmek
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 9 27
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 20 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İrfan Erdoğan. Pozitivist Metodoloji, Erk Yayınları, Ankara, 2002. Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Turhan, Ankara, 1994. Orhan Gökçe, Klasik ve Nitel İçerik Analizi, Çizgi Kitabevi, Konya, 2019.
Yardımcı Kaynaklar BERGER, A. Asa (2000). Media and Communication Research. Thousand Oaks: Sage. BİR, A. Atıf (Ed.) (1999). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İkinci Baskı. Ankara: PegemA GERAY, Haluk (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal GÖKÇE, Orhan (2001). İçerik Çözümlemesi, Üçüncü Baskı, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya: 2001. İNAL, A. Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, İstanbul:1996. KAPTAN, Saim (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri. KÖKLÜ, N. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2000). Sosyal Bilimler İçin İstatistiğe Giriş. Ankara: PegemA LAKE, C.C. ve HARPER, P.C. (2002). Kamuoyu Araştırmaları. Ankara: Altınküre ÖZMEN, A. (2000). Uygulamalı Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. PONDEXTR, P.M ve McCOMBS (2000). M. Research in Mass Communication. Boston: Bedford St. Martins. SENCER, Muzaffer (1998). Toplumbilimlerinde Yöntem, Üçüncü Baskı. İstanbul: Filiz Kitapevi. SEYİDOĞLU, Halil (1993). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Gizem Yayınları. SÖZEN, E. (1999). Söylem Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları. TOKGÖZ, Oya (2000). “Türkiye’de iletişim araştırması: Nereden nereye?”, Medya ve Kültür. Ankara: İletişim dergisi yayınları. YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Konya: Çizgi Kitapevi.

Ders İle İlgili Dosyalar