Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİVAN ŞİİRİ (17 YY.) Üçüncü Düzey TDE 629 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ATABEY KILIÇ
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı 17. yy. Türk şiirinde seçilmiş şairler ve eserlerinden örnekler; üzerelerinde yapılmış çalışmalar ve bu yüzyıla ait el yazmalarından örnek metinler ve tahlilleri.
Dersin Tanımı 17. yy. Türk şiirinde seçilmiş şairler ve eserlerinden örnekler; üzerelerinde yapılmış çalışmalar ve bu yüzyıla ait el yazmalarından örnek metinler ve tahlilleri.

Dersin İçeriği
1 17. yüzyıl divan şiirine genel bakış.
2 17. yüzyıl kasidelerinden örnek metinler.
3 17. yüzyıl kasidelerinden örnek metinler.
4 17. yüzyıl gazellerinden örnek metinler.
5 17. yüzyıl gazellerinden örnek metinler.
6 17. yüzyıl gazellerinden örnek metinler.
7 17. yüzyıl gazellerinden örnek metinler.
8 vize sınavı
9 17. yüzyıl mesnevilerinden örnek metinler.
10 17. yüzyıl mesnevilerinden örnek metinler.
11 17. yüzyıl rubâ''''''''îlerinde örnek metinler.
12 17. yüzyıl musammatlarında örnek metinler.
13 17. yüzyıl musammatlarında örnek metinler.
14 17. yüzyıl musammatlarında örnek metinler.
15 final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci genel olarak Divan edebiyatı nazım şekillerinin biçim ve içerik özelliklerini öğrenir.
2 Öğrenci 17. yüzyıl kaside, gazel, mesnevi gibi örnek metinleri orijinal harfleriyle okur ve tahlil edebilir
3 Öğrencinin edebi eser tenkit ve tahlil yeteneği gelişir.
4 Öğrenci aynı yüzyıldaki farklı eserleri biçim ve muhteva yönünden mukayese etme bilgisi kazanır.
5 Öğrenci, aynı yüzyıldaki şairler kıyaslayabilir.
6 Öğrencinin edebi eser tenkit ve tahlil yeteneği gelişir.
7 Öğrenci genel olarak Divan edebiyatı nazım şekillerinin biçim ve içerik özelliklerini öğrenir.
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1- Bu bölümde lisansüstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler
8 8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler.
13 13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler.
15 15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler.
18 18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 3 3
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 10 10 100
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 5 25
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 3 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı PROF. DR. FAHİR İZ, ESKİ TÜRK EDEBİYATINDA NAZIM I, II. HALİL ERDOĞAN CENGİZ, DİVAN ŞİİRİ ANTOLOJİSİ.
Yardımcı Kaynaklar Türk Dili Dergisi, Divan Şiiri Özel Sayısı. V.M.Kocatürk, Divan Şiiri Antolojisi. V.M.Kocatürk, Türk Edebiyatı Antolojisi. İ.Pala, Kronolojik Divan Şiiri Antolojisi. M.F.Köprülü, Divan Edebiyatı Antolojisi.

Ders İle İlgili Dosyalar