Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM Birinci Düzey SEC137 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NURCAN UZDİL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ NURCAN UZDİL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ NURCAN UZDİL
Dersin Veriliş Şekli Sınıf içi Tartışma, Rol-play
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere sağlık hizmeti verirken iletişimin önemini ve problemli hastalara yönelik iletişim yaklaşımlarını kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Bu ders, sağlık hizmetinde bakım verirken karşılaşılabilecek sorunlu hastalara verilen yaklaşımları içeren bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Dersin amacı ve hedeflerinin paylaşılması
2 Sağlık hizmetlerinde iletişim
3 Birey/hasta ile iletişim ve hasta olmanın anlamı
4 İşitme, Görme, Konuşma engeli olan birey ile iletişim
5 Yatağa bağımlı birey ile iletişim
6 Öfkeli birey ile iletişim
7 Sürekli isteklerde bulunan hasta ile iletişim
8 Sanrı ve halüsinasyonu olan birey ile iletişim
9 Çocuk ve adölesan ile iletişim
10 Onkoloji tanısı alan birey ile iletişim
11 Ağlayan birey ile iletişim
12 Yaşlı ile iletişim
13 Beden bütünlüğü bozulan birey ile iletişim
14 Ölümü yaklaşan birey ve ailesi ile iletişim
15 Ekip ve hasta yakınları ile iletişim
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hasta bireye bakım verirken terapötik iletişim becerilerini kullanır.
2 Hastalık yaşantısının birey üzerindeki etkisini bilir.
3 İşitme/görme/konuşma engelli bireylerin iletişim özelliklerini bilir.
4 Yatağa bağımlı olmanın birey üzerindeki etkilerini açıklar.
5 Öfkeli, sürekli isteklerde bulunan, beden bütünlüğü bozulan, ağlayan bireye yaklaşımda dikkat edilmesi gereken iletişim özelliklerini açıklar.
6 Sanrı ve halüsinayon deneyimleyen bireylere bakım verirken etkili iletişim becerilerini uygulama alanında kullanır.
7 Çocukluk gelişim dönemlerine göre çocuğa yaklaşım gösterebilir.
8 Yaşlı bireyle etkili iletişim kurabilir.
9 Kanser hastalığına yüklenen anlamların hastalığa uyuma etkisini bilir.
10 Yoğun bakımda yatan, acil serviste tedavi alan, psikiyatrik bozukluğu olan, dahili ve cerrahi servislerde yatan hastanın yakınları ile yardım edici iletişim becerileri kurabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2 Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3 Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4 Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6 Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7 Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8 Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9 Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11 Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     44
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yılmaz M. Sağlık profesyonelleri için iletişim. Akademisyen Kitabevi.2020
Yardımcı Kaynaklar Özcan A:Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset,Ankara;2006 Üsütn B, Akgün E, Parlak N: Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, okullar Yayınevi 2005 Terakye G: Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, Zirve Ofset Ltd. Şti., Ankara;1998

Ders İle İlgili Dosyalar