Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ENDÜSTRİYEL BOYARMADDELER Üçüncü Düzey TEM 615 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön Koşul dersi yoktur
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA TUTAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Endüstriyel boyarmaddelere ait ileri seviyede bilgi edinme
Dersin Tanımı Boyarmadde tarihi, sınıflandırma, Boya sınıflarına ait önemli kromofor gruplar, Uygulama yöntemlerine göre boyarmaddelerin incelenmesi, Tekstil boyama işlemleri, Tekstil dışı boyama işlemleri, Fonksiyonel boyalar, Optik beyazlatıcılar, Boyalar ve boyamanın sağlık ve çevre açısından değerlendirilmesi, Boya ve boyama konusundaki son gelişmeler

Dersin İçeriği
1 Boyarmaddeler tarihine genel bakış
2 Önemli kromofor gruplar ve sınıflandırma
3 Azo, antrakinon ve İndigoid boyalar
4 Kükürt, metal kompleks ve katyonik boyalar
5 Reaktif boyalar ve kovalent bağın analizi
6 Dispers boyalar ve polyester lifi boyama
7 Direk boyalar ve selülozik lif ile etkileşim
8 İndigo boyası ve denim
9 İleri doğal lif boyamacılığı
10 İleri sentetik lif boyamacılığı
11 Optik beyazlatıcılar ve beyazlık
12 Tekstil ürünü olmayan boyama
13 Boyarmaddeler konusundaki yenilikler
14 Boyarmaddelerde sağlık ve çevresel yönler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Endüstriyel alanda kullanılan renklendirici maddeleri tanımak
2 Renklendirici maddelerden beklenen özelliklerin öğrenilmesi
3 Renklendirme kalitesi ve maliyet ilişkisinin anlaşılması
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 3 24
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 8 40
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 5 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 9 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     192
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Klaus Hunger, “Industrial Dyes”, Wıley WCH, Germany, 2003 PF Gordon, “Organic Chemistry in Colour”, Springer Verlag, Berlin, 1983 David Varning, Geoffrey Hallas, “The Chemistry and Application of Dyes”, Plenum Press, New York,1990
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar