Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİZANS MİMARİSİ VE RESİM SANATI I Üçüncü Düzey ST 617 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin Amacı Bizans Resim Sanatı dersinin amacı 4-10. yüzyıllar arasında Bizans duvar resimleri, mozaikler ve minyatür resim sanatını resim programı, ikonografi ve üslup açısından incelemektir.
Dersin Tanımı Bizans Resim Sanatı dersi; 4-10. yüzyıllar arasında Bizans duvar resimleri, mozaikler, minyatür sanatı ve ikonalardan oluşmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Bizans Resim sanatına Giriş, Erken Hristiyan Resim Sanatı örnekleri.
2 İznik Elbeyli Hipojesi, Efes Yamaçevleri, Suriye Dura Europos.
3 Roma katakompları.
4 Erken Dönem Mozaikleri, Roma S.Maria Maggiore, S.Pietro, S.Pudenziana.
5 Selanik H.Georgios Rotondu, Ravenna St.Vitale,Roma S.Constanza.
6 Ravenna Gala Placidia, Ortodokslar Vaftizhanesi, Antakya ve Zeugma Mozaikleri.
7 İkona ve yapım teknikleri,İstanbul ve Yurt dışındaki Bizans ikonaları.
8 Ara Sınav (Vize)
9 El yazmaları ve yapım tekniği, 6. yüzyıl el yazmaları.
10 6. yüzyıl el yazmaları.
11 7-8. yüzyıllarda Anadolu( Kapadokya ) da resim.
12 7-8. yüzyıllarda Anadolu (İznik, Bafa Gölü ) da resim.
13 İstanbul’da H.Sophia Mozaikleri ve Makedonya Üslubu.
14 9-10. yüzyıllarda Kapadokya’da Arkaik duvar resimleri.
15 Yarı Yıl Sonu Sınavı (Final)
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Erken Hıristiyan Resim Sanatı örneklerini tanır.
2 İznik Elbeyli Hipojesi, Efes Yamaçevleri, Suriye Dura Europos'un mimari özelliklerini bilir.
3 Roma katakomplarını özellikleri ile tanır.
4 Erken Dönem Mozaiklerini isimleri ve özellikleri ile bilir.
5 İkona ve yapım teknikleri,İstanbul ve Yurt dışındaki Bizans ikonalarını özellikleri ile tanır.
6 6. yüzyıl el yazmaları ve yapım tekniklerini bilir.
7 7-8. yüzyıllarda Anadolu( Kapadokya ) da resim hakkında bilgi edinir.
8 7-8. yüzyıllarda Anadolu (İznik, Bafa Gölü ) da resimi bilir.
9 İstanbul’da H.Sophia Mozaikleri ve Makedonya Üslubunu tanır.
10 9-10. yüzyıllarda Kapadokya’da Arkaik duvar resimlerini özellikleriyle tanır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2 Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3 Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4 Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6 Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7 Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8 Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 4 8 32
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 10 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Monalis Chatzidakis, Byzantine and Early Byzantine Painting , new York 1965. Marcel Restle, Byzantine Wall painting in Asia Minor, I-III, Recklinghausen 1967. Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.

Ders İle İlgili Dosyalar