Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FIKHİ TEFSİR EKOLÜ Üçüncü Düzey TİB 650 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ŞAHİN GÜVEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı BU DERS, ÖĞRENCİLERİN YÖNTEM VE İÇERİK BAKIMINDAN "AHKAMU'L-KUR'AN" TÜRÜ TEFSİRLERE AŞİNALIK KAZANMALARINI VE İLGİLİ METİNLERİ OKUYABİLME BECERİLERİNİ ARTIRMAYI AMAÇLAMAKTADIR.
Dersin Tanımı FIKHİ TEFSİR EKOLLERİ, FARKLI FIKHİ MEZHEPLERE SAHİP MÜFESSİRLERİN AHKAMA DAİR AYETLERİ NASIL TEFSİR ETTİKLERİNİ GÖSTEREN BİR DERSTİR.

Dersin İçeriği
1 KUR'ÂN'DAKİ AHKAM AYETLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİ VERİLİR.
2 AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ TEFSİRLERİN TANIMI VE İÇERİĞİ HAKKINDA BİLGİ VERİLİR.
3 FIKHİ TEFSİR EKOLÜNÜN TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDEKİ GELİŞİMİ ANLATILIR.
4 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İMAM ŞÂFİİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
5 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İMAM ŞÂFİİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
6 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İMAM ŞÂFİİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
7 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: CASSAS'IN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
8 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: CASSAS'IN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
9 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: CASSAS'IN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
10 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İBN ARABİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
11 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İBN ARABİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
12 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: İBN ARABİ'NİN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
13 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: MUHAMMED ALİ ES-SABÛNÎ'NİN RAVÂİU'L-BEYAN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR.
14 ÖRNEK AHKAM TEFSİRİ METİNLERİ OKUMASI: MUHAMMED ALİ ES-SABÛNÎ'NİN RAVÂİU'L-BEYAN İSİMLİ ESERİNDEN ÖRNEK OKUMALAR..
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ AHKAM TEFSİRLERİ HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLUR.
2 FIKHİ TEFSİR HAREKETİNİN TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDEKİ SEYRİNİ ANLAR.
3 KLASİK VE MODERN AHKAMU'L-KUR'ÂN İSİMLİ ESERLERİ OKUYABİLME BECERİSİNİ SAĞLAR.
4 FAKİHLERİN KUR'ÂN-I KERİM'İ TEFSİR EDİŞ BİÇİMLERİ HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLUR.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahkamu'l-Kur'an, İmam Şafii; Ahkamu'l-Kur'an, Cassas; Ahkamu'l-Kur'an, İbn Arabi, Ravaiu'l-Beyan, Muhammed Ali es-Sabuni
Yardımcı Kaynaklar Fıkhi tefsire dair diğer kaynaklar ve makaleler

Ders İle İlgili Dosyalar