Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
SCIENTIFIC RESEARCH AND ETHIC First cycle SHA 517 1 7.50 7.50 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities -
Language of instruction Turkish
Coordinator YRD.DOÇ. DR. MEHMET ERLER
Lecturer(s) YRD.DOÇ. DR. MEHMET ERLER
Teaching assitant(s) -
Mode of delivery Lecture, Question-Answer, Discussion
Course objective The planning of scientific research, types of research and analysis, interpretation, learning and application of article and report writing
Course description The planning of scientific research, types of research, data analysis, interpretation and report writing.

Course contents
1 Pre-release preparation for research
2 Research techniques
3 The qualities of research
4 Data analysis
5 Create publication of data
6 Research Ethics and Objectivity
7 Midterm Exam
8 To be applied ethical principles during the study
9 Research Reports and Essay Writing
10 Publication Ethics
11 To be brought into the research project
12 Ethical principles in human studies
13 Ethics in experimental and individual work
14 The most common mistakes made during research
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 To make pre-release preparation to research
2 To learn research techniques
3 Examination of data analysis and creating publication of data
4 To learn the ethical principles to be applied during the study
5 Teaching ethics and the implementation of release
6 To learn the ethical principles in human studies
7 Learned the principles of ethics in experimental and individual work
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 14 3 42
Study hours out of classroom (study before and after the class) 10 8 80
Homework 5 3 15
Presentation / seminar 5 3 15
Quiz 5 2 10
Preparation for midterm exams 1 10 10
Midterm exams 1 2 2
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 1 10 10
Final exam 1 2 2
Research 0 0 0
Total work load     186
ECTS     7.50

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 40
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   40
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Taşdemir, İsmet, 2016, Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Seyidoğlu, Halil, 2009, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı.
Additional references All text books and web cites

Files related to the course unit