Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEDYA VE İDEOLOJİ Üçüncü Düzey GAZ 631 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET BİÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HAMZA ÇAKIR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı İdeoloji ile medya arasındaki ilişkiyi analiz edebilmek.
Dersin Tanımı Bu ders, ideoloji/ler ile medya arasındaki karşılıklı ilişki ve etkileşimi, söz konusu ilişki ve etkileşimin toplumsal, siyasal, kültürel ve ekonomik yansımalarını analiz etmeyi kendine konu edinen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Medya ve İdeoloji dersinin nasıl işleneceği. Bu kapsamda derse dair literatür tanıtımı. Ayrıca öğrencilerden literatür taraması çalışması yapmalarının istenmesi
2 Derse dair tespit edilen literatürün değerlendirilmesi. Derse dair temel kavramların tartışılması.
3 İdeoloji kavramının tartışılması.
4 İdeoloji kavramına kuramsal yaklaşımlar
5 İdeoloji ve meşruiyet ilişkisi
6 İdeoloji ve medya ilişkisi
7 Medyanın ideolojiler aracılığıyla meşruiyet sağlama sorunu
8 Medyanın ideolojiler aracılığıyla meşruiyet sağlama sorunu
9 İdeolojilerin medyaya yaklaşımları:
10 Liberalizm ve medya... Liberalizmin medyaya bakışı, serbest piyasa ekonomisi ve medyadaki tekelleşmeler
11 Sosyalizm/Komünizm ve medya Marksizmin medyaya bakışı, Venezualla''da medya yapısı örneği. Nazizm ve Propaganda
12 Nasyonel Sosyalizm ve medya: Nazizim örneği.
13 Faşizm ve medya. Anarşizim ve medya
14 İslamcılık ve medya ilişkisi.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İdeolojilerin medyaya bakışlarını öğretir.
2 İdeolojilerin medya içeriklerini belirlediğini kavratır.
3 Egemenlik biçimine göre medyanın şekillendiği öğretir.
4 Medya kuruluşlarının yapısında, mülkiyet ilişkilerinde ve yayın politikalarında ideolojileri etkili olduğu tezinin tartışılmasını sağlar.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 2 4 8
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Söylem ve İdeoloji-mitoloji, din,ideoloji-, Haz. Barış Çoban ve Zeynep Özarslan, Su Yay., İstanbul, 2003. Marina Camargo Heck, "Medya İletilerinin İdeolojik Boyutu", Söylem Ve İdeoloji, Su Yay. İst. 2003. Siyaset Bilimi: Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler; Haz. Gökhan Atılgan&Atilla Aytekin, Yordam Kitap, 2015. Louis ALTHUSSER,İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları, 2003. Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, Metis Yayıncılık, 2014. Şerif MARDİN, İdeoloji, İletişim Yayınları,2003. Daniel BELL, İdeolojinin Sonu-Ellilerdeki Siyasi Fikirlerin Tükenişine Dair-,(Çev. Volkan Hacıoğlu) Sentez yyaıncılık, 2013. Terry EAGLETON, İdeoloji,Ayrıntı Yayınları, 2015. Antonio GRAMSCI, Hapishane Deflerleri, Kalkedon Yayınevi, 2012. Mehmet KÜÇÜK(Der). Medya, İktidar, İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları, 2006. Stuart HALL, "İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü",Mehmet KÜÇÜK(Der). Medya, İktidar, İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları, 2006. Stuart HALL, "Kültür, Medya, İdeolojik Etki",Mehmet KÜÇÜK(Der). Medya, İktidar, İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları, 2006. Nick Stevenson, Medya Kültürleri, Sosyala Teori ve İletişim, Ütopya Kitabevi, 2008. Süleyman IRVAN, Medya, Kültür, Siyaset. Ark Yayınları, 1997.
Yardımcı Kaynaklar Eric MAİGRET, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişm Yayınlar, 2011. Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları-Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar-,Dipnot Yayınları, 2008. Berc Berberoğlu, Klasik ve Çağdaş Sosyal Teoriye Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2012. Ayferi GÖZE, Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Basım Yayım, 2016. Kevin WİLLİAMS, Understanding Media Theory, London: Arnold, 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar