Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HEMŞİRELİK KURAMLARI I Birinci Düzey HES 609 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MERAL BAYAT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MERAL BAYAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konu anlatımı ve tartışma. Bütün öğrencilerin tartışmaya katılması beklenmektedir
Dersin Amacı Kronolojik sırada hemşirelik modelleri tartışılarak, hemşireliğin zaman içinde kazandığı anlayışları irdelemek.
Dersin Tanımı Bu ders soyut düzeyde hemşirelik ve bilim felsefesinin ilişkisini inceler

Dersin İçeriği
1 XXI. y.y.’da bilim insanı olmak
2 Derse ilişkin terminoloji (Global, orta düzey, çalışma terminolojisi)
3 Hemşirelikte Bilme yolları (empirik, estetik, etik ve kişisel bilme)
4 Bilim insanı olmak
5 Hemşirelik bilimi; Grand teori, orta düzey teori ve uygulama teorisi araştırma ilişkisi
6 Teori eleştiri kriterleri
7 Tıbbi model
8 Hemşirelikte paradigmalar / ekoler / okullar
9 Gereksinim paradıgması
10 Etkileşim paradigması
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Derse ilişkin terminolojiyi öğrenmek ve kullanmak
2 Hemşirelik bilgisinin geldiği bilme yollarını tanımak
3 Bilim insanı olmanın özelliklerini anlamak 4-
4 Teori sınıflandırmalarını bilmek ve araştırma-teori ilişkisini anlamak
5 Tıbbi modeli inceleme ve hemşireliğe etkisini anlama
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2 Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3 Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4 Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5 Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6 Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7 Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8 Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9 Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10 Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11 Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12 Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13 Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14 Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Meleis, A. Theoretical Nursing Development and Progress (5th Ed.) Wolters Kluwer Health/ Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2012. McKenna, H., Nursing Theories and Models, (Firsth Ed.), Routledge, London, 1997 Chinn, P. & Kramer, M., Theory and Nursing Integrated Knowledge Development, (5th Ed.) Mosby, St Louis, 1999. McKenna H. P., Murphy F. A. Pajnkihar M., Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice (second Ed.), John Wiley & Sons, Ltd, Malden, 2014. Allıgood M. R., Nursıng Theorısts and Theır Work, (8 th Ed.), Elsevier Mosby, St. Louis, 2014. George, J. B., The Base for Professional Nursing Practice , (6th Ed.) Pearson Education Limited, 2014. Smith M.C., Parker M. E., Nursing Theories & Nursing Practice (Fourth Ed.) F. A. Davis Company, Philadelphia, 2015. Parker M. E., Nursing Theories and Nursing Practice, (second edition), F. A. Davis Company, Philadelphia, 2005. Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen B. Z.., Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, (1. Bs.) Akademi basım ve Yayıncılık, 2017. Fawcett J., Contemporary Nursing Knowledge- Analysis and Evaluation of Nursing Models and theories (Second Ed.) F.A. Davis Company, Philadelphia., 2006.
Yardımcı Kaynaklar Sönmez, V., Bilim Felsefesi, Anı Yayıncılık, Ankara 2008 Atay, O., Bir Bilim Adamının Romanı Mustafa İnan, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1975

Ders İle İlgili Dosyalar