Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MAKİNA ELEMANLARI-I Birinci Düzey MM 303 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN MURAT ÜNLÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Sedat Özden,Dr. Öğr.Üy. Şaban Murat Ünlü
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yardımcı eleman bulunmamaktadır
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Mühendislik tasarımlarında kullanılan makine elemanlarının özellikleri ve hesabı hakkında bilgi ve hesaplayabilme yeteneğini kazandırmak. 1. Bir makinede hareket iletirken statik ve dinamik analiz yapmanın kafi olmadığının izahı. 2. Dinamiğin muhafazası için, cisimlerden rijit gibi davranma isteğinin ve konstrüktif olarak bunun sağlanması gereği nedeninin verilmesi. 3. Makine Elemanı hesaplarında Mukavemet varsayımlarının gereğinin açıklanması. 4. Rijit cisim ile gerçek cisim makine elemanları arasındaki farklar. 5. Mukavemet sınırları ile gerilmeler arasındaki ilişkiler ve emniyet kavramı. 6. Mukavemet sınırlarına etki eden faktörler ve hesaplarda bunların nasıl dikkate alındığı. 7. Dinamik zorlanmalarda hesap tarzı ve yorulma. 8. Belli başlı makine elemanlarının kullanılma yerleri ve hesaplanma şekilleri. 9. İkinci bir yol olan istatistiki yöntem ile makine elemanlarının hesabı.
Dersin Tanımı Mühendislik tasarımlarında kullanılan makine elemanlarının özellikleri ve hesabı hakkında bilgi ve hesaplayabilme yeteneğini kazandırmak.

Dersin İçeriği
1 Mukavemet hesabının amacı, İç ve dış kuvvet, gerilme, normal gerilme, kayma gerilmesi, Basit Gerilme Halleri, Bileşik Gerilme, Kuvvet veya Gerilmelerin Zamana Göre değişimi, Mukavemet sınırları ve işe yaramama.
2 Mukavemet Sınırlarını Belirleme Deneyleri, Statik ve dinamik deneyler, Yorulma ve Ömür, Değişken zorlanmada hesap şekli ve Soderberg yöntemi ile zorlanmanın hesabı.
3 Bileşik gerilmelerde yapılan hesaplamaların akma gerilmesi ile mukayese edilmesinin mantığının anlaşılması.
4 Bağlama elemanları, kaynak bağlantıları. Kaynak dikişlerinin hesabında genel prensipler, alın ve köşe kaynak hesabı.
5 Cıvata Bağlantıları, Vidanın oluşturulması ve çeşitleri, Cıvata bağlantılarında sıkma momenti hesabı,
6 Ön gerilme teorisi, Sızdırmazlığı sağlamak için gereken şart. Ön gerilme ile bağlanan cıvataların hesabı
7 Mil-Göbek Bağlantıları Pimler, pernolar ve akslar, Radyal ve eksenel monte edilen pimler, Pimlerin hesap yöntemi.
8 Uygulama
9 Kamalı ve profilli miller, Kama bağlantıları.
10 Ders tekrarı ve Ara Sınav
11 uygulama
12 Miller ve Akslar Millerin, mukavemet, deformasyon ve titreşim hesabı.
13 Elastik Bağlama Elemanları, Yaylar
14 uygulama.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Makine elemanlarının hesabında ideal rijit cisimlerle uğraşılmadığı ve bu sebeple de zemine hangi kuvvet gelir diye bilinse bile bunun yeterli olamayacağının anlaşılması.
2 Mühendislikte ideal rijit kabulün sistemin dinamiğini de bozmadığı ve gerçekten de bunun gerektiğin anlaşılması ve uygulamadaki sınırlarının öğrenilmesi
3 Bileşik gerilmelerde yapılan hesaplamaların akma gerilmesi ile mukayese edilmesinin mantığının anlaşılması.
4 Gerçek cisim ile ideal rijit cisimler arasındaki farkın verilmesi.
5 Pratik olarak kopmayı önlemek için emniyetli sahada çalışma yapılmalıdır. Bunun pratikte emniyet katsayısı ile sağlandığının gösterimi.
6 Makine elemanlarının sürekli mukavemet sınırlarının deneyler sonucunda standart çubuklar için elde edilen sürekli mukavemet sınırlarından farklı olduğu ve makine elemanlarının sürekli mukavemet değerleri tespit edilirken yüzey düzgünlüğü, büyüklük ve çentik gibi faktörlerin göz önüne alınması gerektiği gösterilmesi.
7 Yorulmada en büyük gerilmenin akma gerilmesinden küçük olsa bile çok sayıdaki gerilme değişmelerinden dolayı kopmanın meydana gelebileceğinin anlaşılması.
8 Kaynak, cıvata, yay, mil ve aks, kavramalar-kaplinler, yataklar, dişli çarklar, kayış-kasnak ve zincir dişli hesaplarının mukavemet esaslarına göre nasıl yapılacağı basit olarak verilmesi.
9 Makine elemanın kesitinde meydana gelen nominal gerilmeler ve deneyler yoluyla bulunan aynı malzeme için ortalama bir değerin civarında şartlara göre küçük veya büyük dağılım gösteren istatistiki büyüklük olduğunun izahı.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1• E. Shigley and C.R.Mischke Mechanical Engineering Design”, McGraw Hill, Newyok, 2. Koç Erdem, Makina Elemanları I 3. Bozacı Atilla, Makina Elemanları tasarımı 4. Makine Elemanları 1,2,3, Prof. Dr. Mustafa Akkurt, ITU Yayınları
Yardımcı Kaynaklar 1. Gediktaş Mustafa, Makina Elemanları Problemleri 2. Koç Erdem Makina Elemanları Problemleri

Ders İle İlgili Dosyalar