Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ HADİS ÇALIŞMALARI İkinci Düzey TİB 566 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Hadis Tarihi, Hadis Usulü
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Süleyman Doğanay
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı M. Hulusi Yeşil
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı İslam dünyasında ve Batı’da yapılan hadis araştırmalarının tarihi, coğrafi ve konu olarak dağılımının analizi ve yorumu, yüzyıldaki hadis çalışmalarının genel bir panoramasının ve profilinin ortaya konulması hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Başta Türkiye olmak üzere Batı’da ve İslam dünyasında yapılan çağdaş hadis araştırmalarından tipik örnekler seçilerek içerik açısından değerlendirilmesi, analizi, tartışılması ve eleştirilmesi konu edinen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Sünnet/Hadis’e Çağdaş Yaklaşımın Tarihi ve Fikrî Arka Planı
2 Çağdaş Dönemde Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları
3 Çağdaş Dönemde Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları
4 Çağdaş Dönemde Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları
5 Çağdaş Dönemde Arap Dünyasında Hadis Çalışmaları
6 Çağdaş Dönemde Arap Dünyasında Hadis Çalışmaları
7 Çağdaş Dönemde Arap Dünyasında Hadis Çalışmaları
8 Çağdaş Dönemde Batı’daki Hadis Çalışmaları
9 Çağdaş Dönemde Batı’daki Hadis Çalışmaları
10 Çağdaş Dönemde Türkiye’de Hadis Çalışmaları
11 Çağdaş Dönemde Türkiye’de Hadis Çalışmaları
12 Çağdaş Dönemde Türkiye’de Hadis Çalışmaları
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sünnet/Hadis'e çağdaş yaklaşımların tarihi ve fikri arkaplanını anlar.
2 Çağdaş dönemde Hint Alt Kıtası ve Pakistan, Arap Ülkeleri, Batı ve Türkiye olmak üzere, buralarda hadis alanında yapılan çalışmaların seyrini tarihi ve fikri seyrini tanır.
3 Başta Yüksek Lisans ve Doktora olmak üzere, çağdaş hadis literatürü hakkında bilgi edinir.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İbrahim Hatiboğlu, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları Zaferullah ed-Daudi, Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları Fazlurrahman, Tarih Boyunca İslâmî Metodoloji Sorunu M. Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi
Yardımcı Kaynaklar Dersin içeriğine uygun olarak her yıl tespit edilen makale, tebliğ vb. doküman

Ders İle İlgili Dosyalar