Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
WATER AND MINERAL METABOLISM First cycle BİK 505 1 8.00 8.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities None
Language of instruction Turkish
Coordinator Assist. Prof. Dr. Recep Saraymen
Lecturer(s) Assist. Prof. Dr. Recep Saraymen
Teaching assitant(s) Research assitants of the department
Mode of delivery Theoretical
Course objective The objective of course is to state total body water-volume and distrıbutıon,to explane the composition of body fluids and causes and clinical manifestations of changes in extracellular fluid volume,to state reasons for composition of body fluıds (intracellular-extracellular),to clear gıbbs-donnan equilibrium.On the other hand, the object ın thıs course ıs to state the average amounts of water excreted daily through urine formation and other body processes.The objective of mıneral metabolism is to state the bıochemıcal roles played in body functıons and to describe the regulatory effects of hormones on mınerals and to discuss their metabolısm and clinical significance.
Course description This course is designed for explaning water compartments, water exchange between parts, hormonal regulation of water and minerals, physiological, biochemical and biomedical importance of water, importance of trace elements, factors affecting body water distribution, additional water loss in diseases, water balance, interaction with water and biomoleculer structures.

Course contents
1 Total body water-volume and dıstrıbutıon
2 Sources of body water
3 Routes of water excretıon
4 Extracellular and ıntracellular compartments
5 Reasons for composıtıon dıfferences of body fluıds and gıbbs-donnan equılıbrıum
6 Dıstrıbutıon of calcıum,phosphate,magnesıum and metabolısm ın the body
7 The measurements of mınerals ın plasma
8 Hormones regulatıng mıneral metabolısm and bıochemıstry of theır
9 Markers of bone metabolısm
10 Markers of bone formatıon
11 Markers of bone resorptıon
12 Dısorders of mıneral metabolısm
13 Metabolıc bone dıseases
14
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 Water composıtıon of the body will be stated. .
2 Extracellular and ıntracellular compartments will be explaned and will be discussed the reasons for composıtıon dıfferences of theır.
3 Causes and changes ın extracellular and ıntracellular fluıds will be listed.
4 Essentıal mınerals and theır roles will be explaned.
5 The metabolısm and clınıcal sıgnıfıcance of calcıum,phosphate and magnesıum will be discussed.
6 The regulatory effects of parathyroid hormone,calcıtonın and vıtamın d metabolıtes on calcıum and phosphate will be descrıbed.
7 Markers of bone metabolısm (formatıon-resorptıon) will be listed.
8 Disorders of mıneral and bone metabolısm will be stated.
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 14 3 42
Study hours out of classroom (study before and after the class) 14 3 42
Homework 4 10 40
Presentation / seminar 3 5 15
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 2 10 20
Midterm exams 1 5 5
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 2 3 6
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 2 10 20
Final exam 1 5 5
Research 0 0 0
Total work load     195
ECTS     8.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 40
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   40
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Mainly biochemistry text books are fallowed, such as; Harper’s Biochemistry,Clinical Chemistry A Fundamental Textbook,Tietz Textbook of Clinical Chemistry
Additional references All text books related to biochemistry and clinical biochemistry.

Files related to the course unit