Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİM ETİĞİ VE BİLİM TARİHİ İkinci Düzey BİY 643 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE TOLUK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. NUSRET AYYILDIZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Doktora programı öğrencilerine bilimsel düşünme ve bilimsel etiğe uygun davranış kazandırmak ve bilimin tarihini kaydedilen gelişmeler ışığında anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bilim ve etik, etik davranışın standartları, araştırma ve laboratuvarda karşılaşılan etik sorunlar, antik, orta çağ ve modern çağlarda bilim, cumhuriyet döneminde bilim.

Dersin İçeriği
1 Bilim ve etik
2 Etik teori ve uygulamaları
3 Meslek olarak bilim
4 Bilimde etik davranışın standartları
5 Araştırmada tarafsızlık
6 Bilimsel yayında etik sorunlar
7 Laboratuvarda etik sorunlar
8 Ara sınavı
9 Toplumda bilim insanı
10 Bilim tarihinde temel yaklaşım ve eğilimler
11 Eski uygarlıklardan bugüne yansıyanlar; biriktirdiklerimiz, algıladıklarımız
12 19. ve 20.yy bilim anlayışının değerlendirilmesi
13 Bilimsel düşüncede metodolojik kaygı: Claude Bernard''dan öğrendiklerimiz
14 Türkiye''de Cumhuriyet döneminde bilim
15 Yarıyıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilim ve etik arasındaki ilişkiyi tanımlar.
2 Meslek olarak bilimin önemini açıklar.
3 Araştırmada ve laboratuvarda tarafsızlık ve etik ilkeleri benimser.
4 Geçmişten günümüze bilimin gelişimini tartışır.
5 Bilimde etik davranışın standartlarını bilir.
6 İnsan ve hayvan çalışmalarında etiğin temel ilkelerini bilir ve uygular.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
2 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak. Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
3 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
4 Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek
5 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek
6 Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
7 Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
8 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
9 Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
10 Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
11 Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Resnik, D.B.,Bilim Etiği, Giriş, (Çev. V. Mutlu), Ayrıntı Yayınları, Çemberlitaş, İstanbul, 2004. - Tekeli, S., Kahya, E., Dosay, M., Demir, R., Topdemir, H.G., Unat, Y., Koç Aydın, A., Bilim Tarihine Giriş, 5. Baskı, Nobel Basımevi, Ostim, Ankara, 2009. - Arda, B., Kahya, E., Başağaç Gül, T., Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi, sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
Yardımcı Kaynaklar Şahin, Y., Biyolojide Geçmişe Yolculuk, Palme Yayıncılık,Ankara, 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar