Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞATAY TÜRKÇESİ VE EDEBİYATI II Üçüncü Düzey TDE406 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ARGUNŞAH
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Çağatay Türkçesi ve edebiyatını tanıtmak ve öğretmek
Dersin Tanımı 15-19. yüzyıllar arasında Doğu Türklerinin yazı dili olan Çağatay Türkçesinin grameri, bu dille oluşturan edebiyatın yazarları ve eserleri

Dersin İçeriği
1 Gedai ve Sekkaki'den metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
2 Atayi ve Yusuf Emiri'den metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
3 Lutfi ve Harezmli Hafız'den metinler okuma ve dilbilgisi çözümlemeleri yapma
4 Ali Şir Nevayi'den metinler okuma ve dilbilgisi çözümlemeleri yapma
5 Ali Şir Nevayi'den metinler okuma ve dilbilgisi çözümlemeleri yapma
6 Hüseyin Baykara'dan metinler okuma ve dilbilgisi çözümlemeleri yapma
7 Şiban Han'dan metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
8 Babur'dan metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
9 Babur'dan metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
10 Padişah Hoca'dan metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
11 Çağatay Türkçesiyle Kuran tefsirleri okuma ve dil bilgisi çözümlemeler yapma
12 Zafername'den metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeler yapma
13 Şecere-i Terakime'den metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
14 Şecere-i Terakime'den metinler okuma ve dil bilgisi çözümlemeleri yapma
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir.
2 Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
3 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
4 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
5 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
6 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
7 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
8 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
9 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     128
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mustafa ARGUNŞAH, Çağatay Türkçesi, İstanbul,2013.
Yardımcı Kaynaklar Mustafa ARGUNŞAH, Çağatay Türkçesi, İstanbul,2013.

Ders İle İlgili Dosyalar