Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KENTLERDE KAMUSAL MEKÂNLAR İkinci Düzey ŞPL 502 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi NEŞE YILMAZ BAKIR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatımı, okumalar, bireysel çalışmalar
Dersin Amacı Dersin amacı, Modern toplumun ortaya çıkışı ile yükselen kamusallık, kamusal alan kavramlarının tarihsel köken ve teorik çerçevesini ele almak , kamusal mekana yönelik günümüzdeki sorunları ve çözüm önerilerini tasarım boyutu özelinde değerlendirmek.
Dersin Tanımı Bu ders kapsamında kamusallık,kamusal alan ve kamusal mekan terimlerinin tartışıldığı kavramsal bölüm, kamusal mekanın zamana bağlı incelendiği bölüm, kamusal mekânın biçime göre ya da ögelere göre incelendiği (morfolojik inceleme) bölümü, kamusal mekânın oluşumunda; kültürel, sosyal, fiziksel verilerin, topografyanın, kent dokusunun, tarihsel topografya ve iklimin rollerinin irdelendiği analitik bölüm, kamusal mekâna tasarım yaklaşımları, tasarım kuralları, düzenleme esasları, yayalaştırma ilkeleri, kimlik –kamusal mekân ilişkisi; mekân örgütlenmesi, kentsel mekân ve yaşam kalitesi ve örnek proje incelemeleri yer almaktadır.

Dersin İçeriği
1 Kamusal alanın sembolik ve fiziksel tanımı,temel nitelikleri
2 Kamusal alan kavramının kronolojik gelişimi
3 Kamusal alanda değişim ve değişimi etkileyen faktörler
4 Kamusal mekan ( Açık, yarı açık ve kapalı mekanlar. Kayıp mekanlar. Özel, yarı özel kamusal mekanlar.)
5 Kentsel Mekana Tasarım Yaklaşımları
6 Kamusal Mekanın Oluşumunda Analitik Değerlendirmeler (Kültürel, Sosyal Fiziksel veriler, Tarihsel Topografya, İklim)
7 Kamusal mekan projelerinde analizden tasarıma gerçekleşen aşamalar
8 Arasınav
9 Kamusal Mekan düzenleme ilkeleri (Geçirgenlik, Çeşitlilik, Okunabilirlik, Güçlülük, Görsel Uyum, Zenginlik vb..)
10 Kentsel proje aracı olarak kamusal mekanlar
11 Örnek projeler- Tartışma (Amerika )
12 Örnek projeler- Tartışma (Avrupa)
13 Örnek projeler- Tartışma (Türkiye)
14 Öğrenci sunumları
15 Öğrenci sunumları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kentsel ağlarla şekillenen yeni kamusal alanı anlamak
2 Kamusal mekana dair teorik kavrayışın gelişmesi
3 Kamusal mekan tasarımı ilkelerinin irdelenmesi
4 Kent ve kamusal alanın bütünleşme nedenlerinin irdelenmesi,bu değerlerin bilincinde olarak, kent/kamusal alan arasındaki bütünleşmeyi sağlamak için özgün çözümler üretebilme becerisine sahip olma
5 Kentsel projelerin bir aracı olan kamusal alanların programlanması ve düzenlenmesindeki aşamalarda bir grup içinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma
6 Kamusal mekanları araştırma ve analizi yapma becerisine sahip olma
7 Kamusal mekana yönelik projeleri disiplinler arası ilişkileri kavramak
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Metropoliten ve Bölge Planlama
2 Kentsel Tasarım
3 Kentsel Koruma
4 Kent ve Planlama Tarihi
5 Ekolojik Planlama
6 Kent Ekonomisi
7 Kent Sosyolojisi
8 Kentsel Coğrefya
9 Konut ve Gayrimenkul Değerleme
10 Planlamada Etik
11 Sanat ve Estetik
12 Bilimsel Araştırma ve Yöntemleri
13 Kent Morfolojisi
14 Haritacılık Bilgisi
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 4 28
Ödevler 4 8 32
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar - BENTLY, MC GLYNN, MURRAIN, SMITH, (2010), RESPONSIVE ENVIRONMENTS, A MANUAL FOR DESIGNERS, ARCHITECTURAL PRESS -CARMONA., M; HEALTH,T., OC, T., TIESDELL,S., (2010), PUBLIC PLACES URBAN SPACES,SECOND EDITION: THE DIMENSIONS OF URBAN DESIGN, ARCHITECTURAL PRESS. - WHITE,W, (1980-2001), THE SOCIAL LIFE OF SMALL URBAN SPACES, PROJECT FOR PUBLIC SPACES - GREED, C, MARION, R,(1998), INTRODUCİNG URBAN DESIGN, INTERVENTIONS AND RESPONSES, LONDON, COPYWRIGHT LICENSING AGENCY LTD. - PUNTER JOHN; MATHEW CARMONA, (1997), THE DESIGN DIMENSION OF PLANNİNG, THEORY, CONTENT AND BEST PRACTISE FOR DESIGN POLICIES, LONDON, E&FN SPON. - KOSTOF, SPIRO, (1991), THE CITY ASSEMBLED, THE ELEMENTS OF URBAN FORM THROUGH HISTORY, LONDON - ÖZBEK, MERAL (2004) KAMUSAL ALAN, İSTANBUL: HİL YAYINLARI. - HABERMAS, JÜRGEN (1989) THE STRUCTURAL TRANSFORMATİON OF THE PUBLİC SPHERE, CAMBRİDGE: MIT PRESS. - ARENDT, HANANH (1994) İNSANLIK DURUMU, İSTANBUL: İLETİŞİM YAYINLARI. - BRENNER, N., MARCUSE, P., MAYER, M., 2011. CİTİES FOR PEOPLE NOT FOR PROFİT, CRİTİCAL URBAN THEORY AND THE RİGHT TO THE CİTY, ROUTHLEDGE, NEW YORK. - MERİFİELD, A. 2014. THE NEW URBAN QUESTİON, PLUTO PRESS, LONDON. - SORKİN, M. 1992. VARİATİONS ON A THEME PARK: THE NEW AMERİCAN CİTY AND THE END OF PUBLİC SPACE, HİLL AND WANG.

Ders İle İlgili Dosyalar