Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MOLEKÜLER ORBİTAL TEORİSİ Birinci Düzey KİM 555 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Şartsız
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YAHYA GÜZEL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. YAHYA GÜZEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders kimyadaki öğrencilere moleküllerin tanımlanmış kimyasını ve teorik prensiplerde bir temel sağlayacaktır. Amaç simetrinin kavramlarını ve onun uygulamalarını moleküler orbital teoriye katmak ve moleküler orbitali anlamak için bu teoriksel temel iskeleti kullanmaktır.
Dersin Tanımı Moleküler orbital teori kullanılarak organik bileşiklerin yapı ve reaktivitesinin bir anlayışı ifade edilecektir. Yapı reaktivite ve mekanizma arasındaki ilişki üzerinde bazı görüşler tartışılacaktır

Dersin İçeriği
1 Bağların temel teorisi
2 Moleküler orbital teorisinin temel kavramı
3 İleri seviyede bağ teorisine uygulamalar.
4 Valens bağ teorisini istisna tutarak moleküler orbital teorisinin kavramları.
5 Moleküler orbital diyağramlarının kurulması.
6 Pi-bağlarının etkisini hesaba katarak molekül orbital diyağramlarının kurulması.
7 Bileşiklerdeki reaktivite için anahtar moleküler orbital sorumluluğunun tanınması.
8 Ara sınav
9 İligili kimyasal reaksiyonlarda ürün dağılımının gerçekleştirilmesi.
10 Diels-Alder reaksiyonu
11 Moleküllerde bulunan simetri elementleri ve operatörlerinin tanınması ve anlaşılması.
12 Moleküllerin nokta gruplarının anlaşılması.
13 Moleküllerin simetri özelliklerinin uygulanması.
14 Karekter tablolarının kurulması.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yapı reaktivite ve mekanizma arasındaki ilişki üzerinde aşağıdaki konular öğrenilecektir; moleküler orbital teori,
2 sınır orbital teori
3 stekiyometri, konformasyonal analiz, steroelektronik etkiler,
4 termodinamik ve denge, kinetik,
5 doğrusal serbest-enerji ilişki,
6 asit ve baz katalizler, sınıflandırılmamış iyonlar
7 kararlaştırılmış perisiklik reaksiyonlar gibi temel kavram ve prensipler
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 5 8 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 8 24
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 2 2 4
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     193
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 3 20
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar