Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM HUKUKU Birinci Düzey RTS220 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FİKRET YAZICI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Ceyhun BAĞCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Öğrencilere basın rejimi, özel televizyon ve radyo rejimi, ticari ilan ve reklam rejimi, internet rejimi ve sinema rejimi gibi temellerde ilgili kanunları örneklerle açıklayarak öğrencilerin kitle iletişim hukuku konusunda temel düzeyde malûmat sahibi olmasını sağlamak bu dersin temel amacını oluşturmaktır.
Dersin Tanımı Medyanın kanun önündeki durumu bu dersin konusudur. Medya hukuku ile ilgili önemli kanunlar ve örnekleri bu dersin muhteviyatındadır.

Dersin İçeriği
1 Genel Kavramlar ve Hukukun Kaynakları
2 Anayasanın İletişim/Haberleşme Kapsamındaki Maddeleri
3 Kitle iletişim hukukuna giriş
4 Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun - 6112
5 6112 - Amaç, Kapsam ve Tanımlar
6 6112 - Yayın Hizmeti İlkeleri
7 6112 - Yayın Hizmetlerinde Ticari İletişim
8 6112 - Yayın Hizmetlerinin İnternet Ortamından Sunumu
9 Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
10 Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu - 2954
11 Basın Kanunu - 5187
12 Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi
13 Hak kavramı, iletişim hukukunda cezai ve hukuki sorumluluk
14 İnternet yayıncılığı ve yasal düzenlemeler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Basın hukuku ile alakalı temel kavramları öğrenir.
2 Özel radyo ve televizyonlarda hangi yayın ilkelerinin gözetildiğini görür.
3 Yayın ilkeleri öğrenilerek yapılabilecek ve yapılamayacak yayınlar hakkında bilgi sahibi olur.
4 Cezai ve hukuki sorumluluk kavranır.
5 İnternet yayıncılığının hukuki boyutu hakkında bilgi sağlanır.
6 Radyo ve TV rejimi hakkında bilgi elde edilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kitle İletişim Hukuku; Prof. Dr. Kayıhan İçel, Prof. Dr. Yener Ünver; Beta Yayınevi; 2013
Yardımcı Kaynaklar Medya Hukuku; Av. Dr. Barış Günaydın (Editör); T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları NO: 2545 Kitle İletişim Özgürlüğü; Melike Batur Yamaner, Özden Cankaya; Beta Yayınevi; 2012 Türkiye''de Basın Özgürlüğü; Yaşar Salihpaşaoğlu; Seçkin Yayıncılık; 2009

Ders İle İlgili Dosyalar