Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ I Birinci Düzey TAR 101 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ NEBİL KARADUMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr. Abdulkadir YUVALI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Orta Asya'da kurulan Türk Devletlerinden Hun, Göktürk ve Uygurların siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetleri anlatılacaktır
Dersin Tanımı Türk adı ve Türklerin anayurdundan başlayarak, İslamiyet’ten önceki Orta Asya'da kurulan Türk Devletleri Türk Tarihi ve Karadeniz'in kuzeyinde Türklerin kurdukları devletler üzerinde durulmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Türk Tarihinin kanyakları, tasnifi, yerli ve yabancı tetkik eserler.
2 Tarihin tanımı, faydası, Türk tarihi konusunda yapılmış olan çalışmalar ve değerlendirilmesi.
3 Türklerin Anayurdu, medeniyetleri, Bozkır ( Atlı Göçebe) Kültürü.
4 Tarihî Türk Göçleri, sebep ve sonuçları.
5 Türk Devlet Geleneğinin tarihte ve günümüzdeki siyasî teşekküller yönüyle değerlendirilmesi.
6 Türklerde Ordu, Devlet Teşkilatı, Ordu-Millet geleneği ile Türk Devleti’nin Kuruluş felsefesi.
7 Evrensel (Cihanşumül) devlet anlayışının tarihte kurulmuş Türk devletleri yönüyle değerlendirilmesi
8 ARA SINAV
9 1915 Sözde Ermeni Soykırımı İddialarının Türk Devlet Anlayışı yönüyle Değerlendirilmesi.
10 Türk Hakimiyet Anlayışının Tarihî temelleri ve Türk Devletleri yönüyle yorumlanması.
11 Türk sosyal yapısının ( Aile, Oba,Boy, Budun ve Millet) Türk Devlet Yönetimi bakımından incelenmesi.
12 Türkistan coğrafyasında kurulmuş olan Türk devletlerinin ilki olarak kabul edilen Saka ( İskit) Türk Devleti.
13 Büyük Hun Devleti’nin kuruluşu, Mete Han-Oğuz Kağan Destanı, Hun Devleti’nin geleneksel Çin politikası, Turan Savaş taktiği ve Devletin dağılması.
14 Türk medeniyet tarihinin Türkistan, Selçuklu, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti bakımından incelenmesi, yorumlanması.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar
2 Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir
3 Türk devletlerinin niteliklerini belirler
4 Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır
5 Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder
6 Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Anestezi alanındaki uygulamaları içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
2 Moniterize hasta bakımı, sedo/analjezi uygulamaları, ameliyathane dışı anestezi uygulamalarında standart donanım, hasta hazırlığı ve takibinde yer alır.
3 Anestezi uygulaması öncesi hasta değerlendirme, anestezi risklerini belirler, hastaya uygun anestezi yöntemine uygun hazırlığı ve monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
4 Genel anestezi uygulamasının tüm basamaklarını gerçekleştirebilir, gelişebilecek komplikasyonları tanır ve müdahale eder.
5 Anestezi alanında görevli bir birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde etik değerlere uyar.
6 Anestezi uygulamaları süresince hastanın vital fonksiyonlarının takibi ve kayıtlarının anestezi formları ile alınmasının bilincindedir ve düzenli olarak kayıt alır.
7 Hastanın yandaş hastalıklarının varlığında ve özellikli ameliyat türlerinde güvenli anestezik ve analjezik uygulamaları gerçekleştirir.
8 Rejyonal bloklarda hasta ve donanım hazırlığını yapabilme, girişimlere yardımcı olma ve hastayı takip edebilme ve komplikasyonlara müdahale edebilme yetisine sahiptir.
9 Anestezi ve analjezi uygulamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanların kontrolü, korunması, bakımı, kullanıma hazırlanması ve kullanımını gerçekleştirir ve aralıklı bakımını sağlar.
10 Kardiyopulmoner resüsitasyonda farkındalık, yaklaşım ve uygulama becerisi gösterir.
11 Reanimasyonda gelişebilecek özel durumlar ve acil yaklaşımlarda müdahale eder, güvenli hasta transportu sağlar.
12 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
13 Alanında edindiği temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel bilgiye ulaşabilme, değerlendirebilme ve uygulayabilme.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Türkler Ansiklopedisi; Diyanet İslam Ansiklopedisi
Yardımcı Kaynaklar Gömeç, Saadettin; Uygur Türkleri ve Kültürü, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara, 1997.; Togan, Zeki Velidi ; Umumi Türk Tarihi’ne Giriş, Enderun Yay., İstanbul, 1981.; Türkler Ansiklopedisi; Diyanet İslam Ansiklopedisi

Ders İle İlgili Dosyalar