Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİMDE KURAMSAL YAKLAŞIMLAR İkinci Düzey HİT 559 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu dersin amacı, iletişim alanında geliştirilen temel kuramsal yaklaşımları tarihsel, düşünsel ve toplumsal bağlamları içinde ele almak; iletişim kuramlarının gelişim sürecini ve birbirleriyle olan ilişkilerini kavratmaktır. Öğrencilerin iletişim araştırmalarının paradigmatik dönüşümlerini anlayarak, güncel iletişim sorunlarını kuramsal bir bakışla analiz edebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders, iletişim biliminin kuramsal temellerini, tarihsel gelişim sürecini ve farklı düşünsel paradigmalar içerisinde ortaya çıkan yaklaşımları ele almaktadır.

Dersin İçeriği
1 İletişimin ortaya çıkışı ve kuramsal yaklaşımlar
2 Erken dönem iletişim araştırmaları: Chicago Okulu
3 Güçlü etkiler paradigması: Hipodermik iğne modeli ve propaganda kuramları
4 Payne Fund çalışmaları ve ilk ampirik araştırmalar
5 Sınırlı etkiler paradigması: İki aşamalı akış modeli, Lazarsfeld ve Katz
6 Güçlü etkilerin yeniden doğuşu: Gündem belirleme, suskunluk sarmalı, bağımlılık, çerçeveleme ve yetiştirme kuramları
7 Teknolojik Yaklaşımlar; Innis, McLuhan ve Global Köy. Küreselleşme
8 Vize
9 Eleştirel Kuram ve Frankfurt Okulu
10 Gramsci ve Hegemonya, Althusser ve İdeoloji
11 Kültürel Çalışmalar: Kuramsal temeller, Birminham Okulu ve kültür kavramı
12 Temsil tartışmaları: Stuart Hall, medya metinlerinde anlam üretimi
13 İletişimin Ekonomi Politiği: Smythe, Garnham, Murdock ve Golding
14 Mattelart ve Schiller: kültürel emperyalizm
15 Güncel iletişim kuramları, dijitalleşme ve toplumsal dönüşüm
16 Genel değerlendirme
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim araştırmalarında kullanılan temel kuramları ve yaklaşımları açıklar.
2 İletişim kuramlarını tarihsel gelişim süreci içinde değerlendirir.
3 Farklı kuramları karşılaştırarak aralarındaki benzerlik ve farklılıkları tartışır.
4 İletişim kuramlarını güncel medya örnekleriyle ilişkilendirir.
5 Kuramsal bilgileri kullanarak iletişim sorunlarına eleştirel ve analitik bakış geliştirir
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 3 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 2 7 14
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     169
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar