Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI VI Üçüncü Düzey GTM 408 8 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili ileri düzeyde bilgileri oluşturmak.
Dersin Tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin İçeriği
1 Bir önceki dönem işlenilen makamların genel tekrarı. Öğrenilen makamların seyir çalışmalarıyla hatırlanması.
2 Beyati Araban Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
3 Muhayyer Kürdi Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 26 zamanlı Evsat usulü. 4. Hafta için ödev: Muhayyer Kürdi Makam dizisini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
4 Acem Kürdi Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 5. Hafta için ödev: Acem Kürdi Makam dizisini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
5 Hisar ve Hisar Buselik Makamları dizisi, seyir çalışması, makamların deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 28 zamanlı Devri Kebir usulü. 6. Hafta için ödev: Hisar ve Hisar Buselik Makam dizilerini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
6 Şehnaz ve Şehnaz Buselik Makamları dizisi, seyir çalışması, makamların deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 7. Hafta için ödev: Şehnaz ve Şehnaz Buselik Makam dizilerini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
7 İşlenilen Bileşik Makamların seyirle birbirlerine geçki çalışması. Konuların tekrarı.
8 VİZE HAFTASI
9 VİZE HAFTASI
10 Sazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 32 zamanlı Berefşan usulü. 11. Hafta için ödev: Sazkar Makamı dizisini Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışmasıyapınız.
11 Eviç Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 12. Hafta için ödev: Eviç Makam dizisini Kaba Nim Hicaz perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
12 Bestenigar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 120 zamanlı Zincir usulü. 13. Hafta için ödev: Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
13 Ferahfeza Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 14. Hafta için ödev: Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
14 İşlenilen makamların seyir çalışmaları ve genel tekrarı
15 İşlenilen makamların seyir çalışmaları ve genel tekrarı
16 FİNAL HAFTASI
17 FİNAL HAFTASI
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bileşik Makamlar''''''''da (Beyati Araban, Muhayyer Kürdi, Acem Kürdi, Hisar, Hisar Buselik, Şehnaz, Şehnaz Buselik, Sazkar, Eviç, Bestenigar, Ferahfeza) makamsal seyirler yapar. Büyük usulleri vurur.Makamsal deşifre okur.
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2 Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3 Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4 Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6 Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7 Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8 Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders İle İlgili Dosyalar