Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇOCUK FOLKLORU Birinci Düzey THB 318 Seçmeli 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Aida Babutcu
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün (çevrimiçi uzaktan eğitim) - Sözlü anlatım, ekran sunumu ve münazara.
Dersin Amacı Çocuk etrafında şekillenen sözlü edebiyat ürünlerinin tür ve şekil özelliklerini örnekler eşliğinde öğretmek, bunları halkbilimi-kültür bilimi açısından incelemek ve işlevlerini belirlemektir.
Dersin Tanımı Çocuklara özgü olduğu düşünülen folklor türleri üzerine araştırmalar yapılır.

Dersin İçeriği
1 Tarihsel süreçte “çocuk” kavramının gelişimi: çocuk ve dünyası.
2 Çocuk folkloru, alan ve kapsamı hakkında bilgi verilmesi.
3 Çocuk folkloru üzerine Türkiye’de yapılan çalışmaların tanıtılması
4 Çocuk etrafında şekillenen halk edebiyatı örneklerinin tasnifi ve değerlendirilmesi.
5 Kavram ve tür olarak atasözü, deyim, bilmece, tekerleme ve çocuklar: türlerin kökeni ve teşekkülü, anlatım ve muhteva özellikleri, şekil ve ifade özellikleri, işlevleri, tasnifi.
6 Ninni kavramı ve tür özellikleri, ninni söyleme geleneği, ninnilerin tasnifi ve işlevleri
7 Çocuk eğlenceleri: danslar (icra ortamları, işlevleri)
8 Ara Sınav Haftası
9 Oyun kavramı ve kuramları: Geleneksel çocuk oyunları ve oyuncaklar.
10 Oyun kavramı ve kuramları: Çağdaş çocuk oyunları ve oyuncaklar.
11 Çocuklara özgü geleneksel ve çağdaş anlatı türleri.
12 Masallar, efsaneler, hikayeler, fıkralar ve çocuklar: Tür ve anlatım özellikleri, aranan nitelikler ve tür seçimi.
13 Masallar, efsaneler, hikayeler, fıkralar ve çocuklar: Tür özellikleri, aranan nitelikler ve tür seçimi.
14 Elektronik kültür ortamı ve çocuklar.
15 Genel tekrar ve değerlendirme.
16 Yarı Yıl Sonu Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çocuk folklorunun ne olduğunu kavrar.
2 Çocuk folkloru üzerine yapılan çalışmaları öğrenir: 1. Dünyada çocuk folklorunun gelişimini açıklar. 2. Türkiye''de çocuk folklorunun tarihi gelişimini kavrar.
3 Çocuk etrafında şekillenen sözlü edebiyat ürünlerini tanıyarak oyun, ninni, tekerleme, bilmece ve masal türlerinin özellikleri, anlatıcı, icra, icra ortamı, dinleyici ve işlevleri konularında ayrıntılı bilgilere sahip olur.
4 Çocuk folkloru hakkında araştırmalar yapar, çocuk folkloru türlerinde örnekler oluşturur, kütüphanesini oluşturur.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Örnek, Sedat Veyis. Geleneksel Kültürümüzde Çocuk, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1979. Özhan, Mevlüt, Çocuk Oyun ve Oyuncak Terimleri Sözlüğü, Kültür Ajans Yayınları No:19, Ankara, 2005. Özhan, Mevlüt, Türkiye’de Çocuk Oyunları Kültürü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1997. Onur, Bekir, Türkiye’de Çocukluğun Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul, 2005. Heywood, C., Baba Bana Top At! Batı’da Çocukluğun Tarihi, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2003. İnal, K., Modernizm ve Çocuk Geleneksel, Modern ve Postmodern Çocukluk İmgeleri, Sobil, Ankara, 2007. Tan, M., Çocukluk: Dün ve Bugün. Toplumsal Tarihte Çocuk. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1994.
Yardımcı Kaynaklar Pertev Naili Boratav, Zaman Zaman İçinde. Ali Duymaz, İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler. Amil Çelebioğlu, Türk Ninniler Hazinesi. İlhan Başgöz, Andreas Tietze, Türk Halkının Bilmeceleri. Şükrü Elçin, Türk Bilmeceleri. Hikmet Dizdaroğlu, Halk Şiirinde Türler.

Ders İle İlgili Dosyalar