Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DIŞ POLİTİKASI Birinci Düzey ULS524 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Cumhuriyet Dönemi ve Türk Dış Politikası Dersleri 1-2
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. İSMAİL KÖSE
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı non
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze, sözlü
Dersin Amacı Cumhuriyet öncesi ve sonrası Türk Dış Politikası'nın (TDP) değerlendirilmesi. Öğrencilerin TDP konusunda analiz yeteneklerinin artırılması. Farklı yaklaşımların ve doktrinlerin ele alınması
Dersin Tanımı Cumhuriyet Öncesinde ve özellikle sonrasındaki TDP yaklaşımları, Dünya'daki gelişmeler ve TDP, Türk siyasal hayatı ve TDP

Dersin İçeriği
1 Tanzimat sonrası TDP, Osmanlı Devleti'nin Denge Politikası
2 II. Abdülhamit dönemi TDP ve Almanya merkezli dış politik yaklaşı. İttihat Terakki Dönemi
3 Milli Mücadele Dönemi'nde TDP, Fransa, Rusya ve İtalya ile ilişkiler
4 Lozan Konferansı ve TDP öncelikleri
5 Lozan Sonrasında TDP, İngilterei, Yunanistan ve Doğu Devletleri ile ilişkiler, Musul sorunu, Etably sorunu
6 1930 Sonrası TDP, Balkan Antantı, Almanya ve İngiltere ile ilişkiler
7 II. Dünya Savaşı dönemindeki tarafsızlık politikası, İngiliz, Fransız, Türk görüşmeleri
8 II. Dünya Savaşı Döneminde ve öncesinde Sovyetler Birliği ile İlişkiler
9 1936 Montro Boğazlar Sözleşmesi
10 II. Dünya Savaşı sonrasında ilk yıllardaki Sovyet tehdidi ve dış politika
11 Soğuk Savaş dönemi TDP yaklaşımları
12 Kıbrıs Buhranı, Jüpiter Füzeleri, NATO üyeliği, Kore Savaşı dönemleri TDP yaklaşımları
13 Bağdat Paktı ve Türkiye'nin beklentileri
14 1970 sonrası Türk-Sovyet ilişkileri
15 Türkiye'nin AB üyelik süreci ve TDP görünümü
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Osmanlı Dönemi TDP'nin analiz edilebilmesi, Osmanlı modernleşmesi ile TDP yaklaşımının öğrenilmesi
2 II. Abdülhamit Dönemi denge politikasının değerlendirilmesi, Türk-Alman ilişkilerinin tarihsel arka planının öğrenilmesi
3 İttihat Terakki'nin Turancı dış politika yaklaşımının analiz edilmesi ve bu konuda bilgi edinilmesi
4 Mİlli Mücadele Dönemi dış politika yaklaşımının değerlendirilmesi TDP'yi etkileyen dış faktörlerin öğrenilmesi
5 Lozan Konferansı görüşmelerinde takip edilen stratejinin öğrenilmesi
6 Lozan sonrası yeniden kurgulanan TDP'nin öğrenilmesi, dış ve iç dinamiklerin değerlendirilmesi
7 II. Dünya Savaş öncesinde ve sonrasındaki TDP yaklaşımlar, Türkiye'nin Batı Bloku'na yaklaşma nedenlerinin öğrenilmesi
8 Soğuk Savaş sonrası TDP analizleri ve TDP'nin multipolar dönümüşümünün sorgulanması
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   40

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baskın Oran, ed. Türk Dış Politikası, İletişim Yayınları, 2013 I, II ve III. Ciltler
Yardımcı Kaynaklar Mehmet Gönlübol, Cem Sar vd. Olaylarla Türk Dış Politikası 1919-1995

Ders İle İlgili Dosyalar