Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİNİN SORUNLARI I İkinci Düzey TAR 635 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESLİHAN ALTUNCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SERDAR SAKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Türkiye Cumhuriyeti'nin siyasi, sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim sorunlarını kavrayabilmek.
Dersin Tanımı Türkiye Cumhuriyeti'nin siyasi, sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim sorunlarını ayrıntılı olarak ele almak.

Dersin İçeriği
1 Milli Mücadele Döneminde Mustafa Kemal Atatürk'ün Demokrasi Anlayışı ve Uygulamaları, Birinci TBMM'de oluşturulan Gruplar (Birinci ve İkinci Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grupları)
2 Cumhuriyet Halk Fırkası'nın kuruluşu (1923-1946), 9 umde, kongre ve kurultayları, halkevleri, müstakil grup ve otuzbeşler, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın kuruluşu, faaliyetleri, kapanışı, CHF ile parti kavgaları, Takrir-i Sükun Kanunu
3 Serbest Cumhuriyet Fırkası'nın Kuruluşu, İzmir Gezisi, Kapanması, CHF ile olan ilişkileri Atatürk'ün vefatı, dış basında Atatürk hakkında söylenenler, yankılar, İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanı seçilmesi
4 İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Uygulanan Hükümet Politikaları, Hayat Pahalılığı ve halkın durumu Toprak Mahsulleri Vergisi, Varlık Vergisi, Yol Vergisi, Devletin El koyma kararları, Matbuat ve Cemiyet Kanunu
5 Milli Korunma Kanunu, Suistimaller, Keyfi Uygulama ve Tutumlar Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu, Bütçe Kanunu Görüşmeleri,
6 Çok Partili Hayata Geçişin İç ve Dış Unsurları Milli Kalkınma Partisi, Dörtlü Takrir ve Demokrat Parti'nin Kurulması 1946 Seçimleri ve 1950 Seçimleri
7 Arapça Ezan Yasağı, Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun, Atatürk’ün Naaşının Anıtkabir’e nakli,
8 ARA SINAV
9 CHP’nin Mallarının Hazineye devri, Halkevlerinin kapatılması, Kırşehir’in İlçe Yapılması, Türkiye Köylü Partisi, Türk-iş, Yeni Ulaşım Politikası, CHP Kongresinde İnönü-Gülek çatışması, 1954 Seçimleri
10 Bağdat Paktı-Balkan Paktı-Avrupa Birliği İlikileri 6-7 Eylül 1955 Olayları
11 Menderes’in istifası (1955), Hürriyet Partisi, Sarol-Toker Davası, Basın-Muhalefete DP Baskısı (1956), Siyasal’da hükümete tepki, Vatan Cephesi (1958) 7. İnönü’nün Yurt içi Gezileri, Tahkikat Komisyonu ve 1960 İhtilali Belgeseli
12 Kıbrıs Sorunu (1963 Kanlı Noel Olayı, 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı) DP ve Silahlı Kuvvetler, Kurtbek’in Reform Programı, Dokuz Subay Olayı, Milli Birlik Komitesi, MBK’de Ilımlılar ve Radikaller, Silahlı Kuvvetler Birliği
13 1961 Anayasası, Talat Aydemir ve Başarısız Darbeler, Koalisyon Hükümetleri (1961-1965) Adalet Partisi ve CHP (1965-1971), 12 Mart 1971 Muhtırası
14 1973 Seçimleri ve 12 Eylül’e Giden yol 12 Eylül İhtilali-Yaşananlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Milli Mücadele döneminde uygulanan demokrasi anlayışını kavrayacak. Birinci TBMM'de meydana getirilen farklı gruplar hakkında yorum yapacak.
2 CHF'nin 1950'ye kadar olan sürecini öğrenecek. CHF ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasını karşılaştıracak
3 CHF ve SCF'yi değerlendirecek Atatürk'ün nasıl öldüğünü öğrenecek ve İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanlığına seçilmesini kavrayacak.
4 İkinci Dünya Savaşı yıllarındaki sıkıntıları anlatabilecek 1939-1945 yılları arasında uygulanan vergi politikaları, kanunlar ve yapılanlar hakkında değerlendirme yapabilecek
5 Çok Partili Hayata nasıl geçildiğini değerlendirecek 1946 ve 1950 seçimlerini yorumlayıp karşılaştıracak.
6 Demokrat Parti Döneminde meydana gelen iç siyasi gelişmeleri öğrenecek, Demokrat Parti Döneminde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri öğrenecek, 1954 ve 1957 seçimlerini öğrenecek.
7 Demokrat Parti dönemindeki iktidar-muhalefet ilişkilerini öğrenecek. 1960 İhtilali ve sonrasındaki başarısız darbe girişimlerini öğrenecek.
8 Adalet Partisi ve CHP (1965-1971) konularını öğrenecek. 12 Mart 1971 Muhtırası gelişmelerini anlatacak.
9 1973 Seçimleri ve 12 Eylül’e Giden yolu öğrenecek. 12 Eylül İhtilali-Yaşananlar hakkında bilgi sahibi olacak.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 - Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
3 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
5 - Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
6 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
7 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
8 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
9 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
10 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
11 - Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
12 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
13 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
14 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
15 - Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
16 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
17 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
18 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
19 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
20 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Durmuş Yalçın, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, II, Osman Akandere, Milli Şef Dönemi, Cemil Koçak, Milli Şef Dönemi
Yardımcı Kaynaklar Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasi Partiler Tekin Erer, Türkiye'de Parti Kavgaları

Ders İle İlgili Dosyalar