Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİNİN SORUNLARI I Üçüncü Düzey TAR 635 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESLİHAN ALTUNCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SERDAR SAKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Türkiye Cumhuriyeti'nin siyasi, sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim sorunlarını kavrayabilmek.
Dersin Tanımı Türkiye Cumhuriyeti'nin siyasi, sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim sorunlarını ayrıntılı olarak ele almak.

Dersin İçeriği
1 Milli Mücadele Döneminde Mustafa Kemal Atatürk'ün Demokrasi Anlayışı ve Uygulamaları, Birinci TBMM'de oluşturulan Gruplar (Birinci ve İkinci Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grupları)
2 Cumhuriyet Halk Fırkası'nın kuruluşu (1923-1946), 9 umde, kongre ve kurultayları, halkevleri, müstakil grup ve otuzbeşler, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın kuruluşu, faaliyetleri, kapanışı, CHF ile parti kavgaları, Takrir-i Sükun Kanunu
3 Serbest Cumhuriyet Fırkası'nın Kuruluşu, İzmir Gezisi, Kapanması, CHF ile olan ilişkileri Atatürk'ün vefatı, dış basında Atatürk hakkında söylenenler, yankılar, İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanı seçilmesi
4 İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Uygulanan Hükümet Politikaları, Hayat Pahalılığı ve halkın durumu Toprak Mahsulleri Vergisi, Varlık Vergisi, Yol Vergisi, Devletin El koyma kararları, Matbuat ve Cemiyet Kanunu
5 Milli Korunma Kanunu, Suistimaller, Keyfi Uygulama ve Tutumlar Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu, Bütçe Kanunu Görüşmeleri,
6 Çok Partili Hayata Geçişin İç ve Dış Unsurları Milli Kalkınma Partisi, Dörtlü Takrir ve Demokrat Parti'nin Kurulması 1946 Seçimleri ve 1950 Seçimleri
7 Arapça Ezan Yasağı, Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun, Atatürk’ün Naaşının Anıtkabir’e nakli,
8 ARA SINAV
9 CHP’nin Mallarının Hazineye devri, Halkevlerinin kapatılması, Kırşehir’in İlçe Yapılması, Türkiye Köylü Partisi, Türk-iş, Yeni Ulaşım Politikası, CHP Kongresinde İnönü-Gülek çatışması, 1954 Seçimleri
10 Bağdat Paktı-Balkan Paktı-Avrupa Birliği İlikileri 6-7 Eylül 1955 Olayları
11 Menderes’in istifası (1955), Hürriyet Partisi, Sarol-Toker Davası, Basın-Muhalefete DP Baskısı (1956), Siyasal’da hükümete tepki, Vatan Cephesi (1958) 7. İnönü’nün Yurt içi Gezileri, Tahkikat Komisyonu ve 1960 İhtilali Belgeseli
12 Kıbrıs Sorunu (1963 Kanlı Noel Olayı, 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı) DP ve Silahlı Kuvvetler, Kurtbek’in Reform Programı, Dokuz Subay Olayı, Milli Birlik Komitesi, MBK’de Ilımlılar ve Radikaller, Silahlı Kuvvetler Birliği
13 1961 Anayasası, Talat Aydemir ve Başarısız Darbeler, Koalisyon Hükümetleri (1961-1965) Adalet Partisi ve CHP (1965-1971), 12 Mart 1971 Muhtırası
14 1973 Seçimleri ve 12 Eylül’e Giden yol 12 Eylül İhtilali-Yaşananlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Milli Mücadele döneminde uygulanan demokrasi anlayışını kavrayacak. Birinci TBMM'de meydana getirilen farklı gruplar hakkında yorum yapacak.
2 CHF'nin 1950'ye kadar olan sürecini öğrenecek. CHF ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasını karşılaştıracak
3 CHF ve SCF'yi değerlendirecek Atatürk'ün nasıl öldüğünü öğrenecek ve İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanlığına seçilmesini kavrayacak.
4 İkinci Dünya Savaşı yıllarındaki sıkıntıları anlatabilecek 1939-1945 yılları arasında uygulanan vergi politikaları, kanunlar ve yapılanlar hakkında değerlendirme yapabilecek
5 Çok Partili Hayata nasıl geçildiğini değerlendirecek 1946 ve 1950 seçimlerini yorumlayıp karşılaştıracak.
6 Demokrat Parti Döneminde meydana gelen iç siyasi gelişmeleri öğrenecek, Demokrat Parti Döneminde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri öğrenecek, 1954 ve 1957 seçimlerini öğrenecek.
7 Demokrat Parti dönemindeki iktidar-muhalefet ilişkilerini öğrenecek. 1960 İhtilali ve sonrasındaki başarısız darbe girişimlerini öğrenecek.
8 Adalet Partisi ve CHP (1965-1971) konularını öğrenecek. 12 Mart 1971 Muhtırası gelişmelerini anlatacak.
9 1973 Seçimleri ve 12 Eylül’e Giden yolu öğrenecek. 12 Eylül İhtilali-Yaşananlar hakkında bilgi sahibi olacak.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Durmuş Yalçın, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, II, Osman Akandere, Milli Şef Dönemi, Cemil Koçak, Milli Şef Dönemi
Yardımcı Kaynaklar Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasi Partiler Tekin Erer, Türkiye'de Parti Kavgaları

Ders İle İlgili Dosyalar