Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ALAN ARAŞTIRMASI YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Birinci Düzey THB 203 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, sosyal bilimlerdeki kuram ve yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklamak, genel olarak sosyal bilimlerde kullanılan alan araştırması tekniklerini tanıtmak, bu tekniklerin kullanım biçimlerini ve araştırma etiği konularını anlatmaktır. Öğrencilerin, araştırma sorunsalı belirleme, literatür taraması yapma, bilgi kaynaklarına ulaşma ve kullanma yöntemleri, araştırma sorunlarının biçimlendirilmesi gibi temel araştırma aşamalarını öğreneceklerdir. Halkbiliminin alan araştırmasında başvurduğu etnografik yöntem, detaylıca incelenecektir.
Dersin Tanımı Bilimsel düşüncenin temellerinden başlayarak bilimsel bilgiyi ve bu bilgiyi edinme biçimlerini ele alan bu ders, nicel, nitel ve etnografik alan araştırması yöntemlerini ve tekniklerini içermektedir. Derste Aydınlanma Çağı’nda bilimsel düşüncenin ortaya çıkışı, buna bağlı olarak geliştirilen araştırma yöntemleri ve bunların sosyal bilimlere yansımaları ele alınmaktadır. Pozitivist bakış açısının ilerleyen dönemlerde yaşadığı değişim, sosyal bilimlerde nitel araştırmaların ortaya çıkışı ve yöntemin özellikleri aktarılmaktadır. Son olarak etnografik yöntem ve kullanılan teknikler açıklanmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Dersin Tanımı ve İçeriği
2 Aydınlanma ve Bilimsel Düşüncenin Gelişimi
3 Nicel Alan Araştırması ve Pozitivizm
4 Nitel Alan Araştırması ve Pozitivist Eleştiri
5 Etnografik Alan Araştırması: Öncesi (Konu-Sorunsal-Alan-Zaman-Kaynak Taraması)
6 Etnografik Araştırma Teknikleri I: Gözlem ve Görüşme
7 Cumhuriyet Bayramı
8 Ara Sınav
9 Etnografik Araştırma Teknikleri II: Katılarak Gözlem-Etik süreçler
10 Etnografik Alan Araştırması:Sırası (Günlük, Not Tutma, Gözlem Deneyimleri, Katılmak, Fotoğraf ve Video)
11 Etnografik Alan Araştırması:Sırası (Katılmak, Özdüşünümsellik, Diyalojik Etnografi)
12 Etnografik Araştırma Sonrası: Etnografi Yazmak ve Sunmak
13 Sunumlar
14 Sunumlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Analitik düşünme becerilerini geliştirebilir.
2 Niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerini, farklarını ve kullanım alanlarını tanır.
3 Sosyal bilimlerde ve halkbilimi araştırmalarında etik konusunda farkındalık edinir.
4 Alanının bilgi kaynaklarını doğru ve yerinde kullanabilme yeteneği kazanır.
5 Etnografik alan araştırmasında konu, sorunsal, alan, zaman belirlemede bilgi ve deneyim kazanır.
6 Etnografik alan araştırmasında kullanacağı teknikler hakkında bilgi ve deneyim elde eder.
7 Bir alan araştırmasında soru üretebilme, görüşmecilerle iletişim kurma ve görüşmeler yapma deneyimi kazanır.
8 Alan araştırması sonuçlarını analiz edebilme ve raporlaştırma yeteneği edinir.
9 Alan araştırmasını sistematik olarak düzenleme ve sunma deneyimi kazanır.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 20
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Emerson, Robert M., L. Shaw, R. I. Fretz. 2008. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik Alan Notları Yazımı. Ankara: Birleşik. Sarı, Engin. 2010. Mardin’de Kültürlerarasılık: Kültür, Kimlik, Politika. İstanbul: İletişim Yayınları Punch, Keith F.. 2014. Sosyal Araştırmalara Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi. Harmanşah, Rabia ve Z. Nilüfer Nahya (eds.). Etnografik Hikayeler: Türkiye’de Alan Araştırması Deneyimleri. İstanbul:Metis Yayınları. Kümbetoğlu, Belkıs. 2005. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Narski, İ.S.. 2006. Pozitivizmin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
Yardımcı Kaynaklar Altuntek, N. Serpil. 2009. ‘Yerli’nin Bakışı- Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi. Akturan, Ulun ve Türker Baş. 2013. Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Creswell, John W. 2011. Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Glesne, Corrine. 2000. Nitel Araştırmaya Giriş. Anı Yayınları. Yakın, Aslı Yazıcı & Meriç Kükrer. 2019. Etnografi: Olağan-İçi Tecrübe. İstanbul: Doğu Batı.

Ders İle İlgili Dosyalar