Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA |
Birinci düzey |
MB 402 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR. GÖR. DR. MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarına özel eğitimle ilgili temel kavramları kavratmak, özel eğitime muhtaç çocukların özellikleri hakkında bilgi verip bu öğrencilere yönelik eğitim öğretim faaliyetleri düzenleme ve uygulama becerileri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Özel eğitimin tanımı, özel eğitimle ilgili temel ilkeler, engelliliği oluşturan nedenler, erken tanı ve tedavinin önemi, engele bakışla ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, bedensel engelli, dil ve iletişim bozukluğu olan, süregelen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel eğitime muhtaç çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar.
|
1- |
Özel eğitim nedir?
|
2- |
Özel Eğitim Tarihçesi
|
3- |
Değerlendirme-Tanılama
|
4- |
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP)
|
5- |
Kaynaştırma Eğitimi
|
6- |
Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrenciler
|
7- |
İşitme Yetersizliği Olan Öğrenciler
|
8- |
Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler
|
9- |
Fiziksel Yetersizliği Olan Öğrenciler
|
10- |
Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Öğrenciler
|
11- |
Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler
|
12- |
Yaygın Gelişimsel Bozukluğu ve Otizmi Olan Öğrenciler
|
13- |
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan Öğrenciler
|
14- |
Üstün ve Özel Yetenekli Öğrenciler
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özel eğitimle ilgili temel kavramları ve özel eğitimle ilgili genel süreci betimler.
• Özel eğitim kavramını betimler.
• Özel gereksinimli birey kavramını betimler.
• Özel eğitimin genel sürecini açıklar.
|
2- |
Özel eğitimde görev alan personelin rol ve sorumluluklarını tartışabilir.
• Özel eğitim öğretmenlerinin rol ve sorumluluklarını tartışır.
• Sınıf, okul öncesi ve rehber öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilere ilişkin rol ve sorumluluklarını tartışır.
|
3- |
Özel gereksinimli çocukların eğitimiyle ilgili örgütlenme ve mevzuata ilişkin temel noktaları betimler.
• Türkiye’de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri betimler.
• Türkiye’de özel eğitim hizmetleri ve teşkilat yapısıyla ilgili kurumları ve özelliklerini betimler.
|
4- |
Zihin yetersizliği olan çocukları ve özelliklerini tanımlar.
• Zihin yetersizliğini tanımlar.
• Zihin yetersizliği olan çocukların özelliklerini, yaygınlık oranlarını ve nedenlerini tanımlar.
• Zihin yetersizliği olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
5- |
Otizm spektrum bozukluğu olan çocukları ve özelliklerini tanımlar.
• Otizm spektrum bozukluğunu tanımlar.
• Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların özelliklerini, yaygınlık oranlarını ve nedenlerini tanımlar.
• Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
• Otizm spektrum bozukluğu kategorisini tanımlar.
|
6- |
İşitme yetersizliği olan çocukları ve özelliklerini betimler.
• İşitme yetersizliğini ve sınıflandırılmasıyla ilgili yaklaşımları betimler.
• İşitme yetersizliği olan çocukların yaygınlık oranlarını ve nedenlerini betimler.
• İşitme yetersizliği olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
7- |
Görme yetersizliği olan çocukları ve özelliklerini betimler.
• Görme yetersizliğini tanımlar.
• Görme yetersizliğinin nedenlerini ve yaygınlık oranlarını betimler.
• Görme yetersizliği olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
8- |
Öğrenme güçlüğü olan çocukları ve özelliklerini betimler.
• Öğrenme güçlüğünü yaygınlık oranlarını ve nedenlerini tanımlar.
• Öğrenme güçlüğü olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
9- |
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların ve özelliklerini betimler.
• Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu ve özelliklerini tanımlar.
• Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların yaygınlık oranlarını ve nedenlerini betimler.
• Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
10- |
Üstün zekalı çocukları ve özelliklerini betimler.
• Üstün zeka tanımlarını ve kuramlarını betimler.
• Üstün zekalı çocukların özelliklerini betimler.
• Üstün zekalı çocuklar için uygun eğitsel düzenlemeleri açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Diken, İ. (Ed.). (2017). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Aksoy, V. (Ed.). (2016). Özel Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Baykoç, N. (Ed.). (2017). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Ankara: Eğiten Kitap
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Akçamete, G. (Ed.). (2016). Genel Eğitim Okullarında Özel Eğitim Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
Vuran, S. (Ed.). (2016). Özel Eğitim. Ankara: Maya Akademi
|
|