Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > TÜRK SİVİL MİMARİSİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK SİVİL MİMARİSİ I Birinci düzey SNT319 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ VE GÖRSEL SUNUM
Dersin amacı Ev ve insan, tarihi süreç içerisinde Türk konut mimarisinin oluşumu ve gelişimi esas alınacaktır. Türklerin Anadolu öncesi konutları ile Anadolu’nun Türk öncesi konutları tanıtılacak, Esas şeklini Klasik Osmanlı döneminde alan Türk Evi ve Osmanlı saraylarının tanıtımı yapılacaktır.
Dersin tanımı Ev ve insan, tarihi süreç içerisinde Türk konut mimarisinin oluşumu ve gelişimi esas alınacaktır. Türklerin Anadolu öncesi konutları ile Anadolu’nun Türk öncesi konutları tanıtılacak, Esas şeklini Klasik Osmanlı döneminde alan Türk Evi ve Osmanlı saraylarının tanıtımı yapılacaktır.

Dersin içeriği
1- Ev ve insan Sosyal bilimler ile sosyal bilgilerin tanımı, kapsamı
2- Anadolu öncesi Türk evi (Hun, Göktürk)
3- Anadolu öncesi Türk evi (Uygur ve Selçuklu evleri)
4- Anadolu öncesi Türk evi (çadır)
5- Türk evini oluşturan etkenler.
6- Türk evinin plan tipleri
7- Türk evinin plan tipleri
8- ARA SINAV
9- Türk odası
10- Oda düzenlemesi ve süsleme
11- Türk evinde çıkma
12- Evin Bölümleri
13- Ev sokak ilişkisi
14- Örnek ev çalışmaları
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ev ve insan Sosyal bilimler ile sosyal bilgilerin tanımı, kapsamını öğrenecektir.
2- Anadolu öncesi Türk evini (Hun, Göktürk,Uygur ve Selçuklu) tanıyacaktır.
3- Anadolu öncesi Türk evi (çadır) hakkında bilgi sahibi olacaktır.
4- Türk evini oluşturan etkenleri öğrenecektir.
5- Türk evinin plan tiplerini öğrenecektir.
6- Türk odasının düzenlemesi ve süsleme anlayışını öğrenecektir.
7- Türk evinde çıkma nedir?çıkmayı doğuran sebepleri öğrenecektir.
8- Evin Bölümlerini öğrenecektir.
9- Ev-sokak-kent ilişkisini öğrenecektir.
10- Örnek ev çalışmaları hakkında bilgi sahibi olacaktır.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Karpuz, H., Erzurum Evleri, Ankara, 1984. Eldem, S.H., Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul, 1968. Mutlu, A., " Türk Evleri", Sanat Dünyamız, Sayı:3, Ankara, 1975. Küçükerman, Ö., "Kendi Mekan Arayışı İçinde Türk Evi", İstanbul, 1988. Küçükerman, Ö., "Türk Evleri", İstanbul, 1995. Evren, M., "Türk Evinde Çıkma", İstanbul, 1959 Kunduracı, O., Batı Toroslarda Bulunan Geleneksel Konutlar. S.Ü. Sosyal Bilimler Enst. Ark.- Sanat Tarihi Bölümü Doktora Tezi, Konya, 1995 Celile Berk, "Konya Evleri", İstanbul , 1951

Ders ile ilgili dosyalar