Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ERDEM ERİNÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. ERDEM ERİNÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Akademik Araştırma ve Yazım Teknikleri dersi bir dönem süresince, 15 hafta boyunca üçer saatlik derslerde verilecektir. Bu dersler söz konusu zaman diliminde, öğrenim faaliyetleri kısmında belirtildiği üzere, akademik yazıma dair bilgileri öğrencilere verecek nitelikte olacaktır. Bu bilgiler ışığında öğrencilerin varolan bilimsel yazım ürünlerini değerlendirmeleri ve kendi özgün üsluplarını ortaya koyup koyamadıkları belirlenmiş olacaktır.
|
Dersin amacı
|
Akademik Araştırma ve Yazım Teknikleri dersinin amacı kendilerine akademik kariyeri birer hedef olarak koymuş yüksek lisans öğrencilerine, bu yolun başlangıcında doğru ve anlaşılır yazım tekniklerini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin IMRAD gibi uluslararası alanda geçerliliği olan bir yöntemde, anlaşılır ve konu odaklı nasıl yazılır, sorusunun cevabını bulmaları amaçlanmıştır. Bunun haricinde, dersin Akademik Araştırma Yöntemleri ile ilgili olan kısmında belli başlı arşivlerin hangileri olduğu, bunların nasıl kullanıldıkları, online veritabanları ve ulaşımlarının nasıl gerçekleştirildikleri gibi konuların irdelenmesi de amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Akademik Araştırma ve Yazım Teknikleri dersi öğrencilere akademik yazıma dair belli yöntemlerin ve akademik araştırma tekniklerinin sunulduğu, IMRAD, arşiv, veritabanı, nitel ve nicel bilgi sınıflandırma sistemleri ve atıflandırma sistemleri gibi bilgilerin kazandırıldığı bir dönemlik (15 hafta) derstir.
|
1- |
Sosyal bilimlerde akademik araştırmanın tanımına dair önermeler, ortak tanımlandırma çalışmaları. Akademik araştırma öğeleri olarak üniversiteler, arşivler, kütüphaneler (Dünya, Rusya, Türkiye), online veritabanları.
|
2- |
Akademik araştırma öğelerinin kullanımlarını örneklendirilmesi. Çalışmalardaki yerlerinin tespiti. Online veritabanlarında örnek aramalar üzerinde çalışma.
|
3- |
Yorumlama, değerlendirme, tasnif çalışmaları. Bunların yapımında kolaylık sağlayan bilgisayar programları ve kullanımları. Nitel ve Nicel Analiz kavramları ve bunlara dair teknik bilgiler.
|
4- |
Akademik Yazım nedir, kökenleri nelerdir, bilimsel makale ne anlama gelir soruları üzerinde değerlendirmeler.
|
5- |
Başlık nasıl hazırlanır, kısa özet nasıl oluşturulur soruları üzerinden IMRAD kavramına giriş.
|
6- |
IMRAD’ın diğer öğeleri (1): Giriş, Malzeme ve Yöntemler. Örnek bildiri ve makalelerin yardımı ile konunun irdelenmesi.
|
7- |
IMRAD’ın diğer öğeleri (2): Sonuçlar ve Tartışma Örnek bildiri ve makalelerin yardımı ile konunun irdelenmesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Atıf nasıl yapılır, atfın ilkeleri nelerdir, intihal nedir, soruları üzerine değerlendirme. Dipnot ve metin içi atıf sistemlerinin incelenmesi.
|
10- |
Tez incelemeleri üzerinden tez yazımı (1): amaçların belirlenmesi, içerik oluşturma ve kullanım kolaylığı kavramlarının açıklanması.
|
11- |
Tez incelemeleri üzerinden tez yazımı (2): özgünlük problemi, literatür özeti, özgün değer ve yaygın etki kavramlarının açıklanması.
|
12- |
Monografi nedir, bilimsel yazımdaki işlevleri nelerdir, soruları üzerinden kavramın incelenmesi. Kısaltma ve jargonlar.
|
13- |
Bilimsel yazımın bir türü olarak posterin hazırlanması, sunumu ve amaçlarının açıklanması. Sosyal bilimlerde posterin yeri üzerine değerlendirme.
|
14- |
Bilimsel yayın alanları. Geniş anlamda sosyal bilimler, dar alanda Rus Dili ve Edebiyatına dair basılı ve online süreli yayınlar. İndeks kavramı. Bilimsel bilginin diğer paylaşım alanları.
|
15- |
DÖNEM SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilere yeni dahil oldukları akademik alanın ilk basamağı sayılabilecek lisansüstü eğitimlerinde akademik araştırmalar konusunda rehber işlevi görmek.
|
2- |
Güncel olan akademik yazım tekniklerini bilerek, bundan sonra verecekleri akademik çalışmaların ulusal ve uluslararası geçerlilik kazanmalarını sağlamak.
|
3- |
Öğrencilerin akademik yazım türlerini tanımalarını sağlamak.
|
4- |
Akademik etik, haklar ve sorumluluklar konusunda bilinçli hareket etmeye teşvik etmek.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
- Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
- Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
3- |
- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
5- |
- Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
|
|
6- |
- Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
7- |
- Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
8- |
- Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
9- |
- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
10- |
- Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
11- |
- Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
12- |
- Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
13- |
- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
14- |
- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
15- |
- Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
16- |
- Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
17- |
- Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
18- |
- Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
19- |
- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
20- |
- Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
2
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
15
|
2
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
60
|
Ödev
|
1
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|