Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > TEKSTÜRE İPLİK TEKNOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEKSTÜRE İPLİK TEKNOLOJİSİ Birinci düzey TTY 206 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL KARACAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Tekstürenin tanımını ve önemini kavramak, tekstüre yöntemleri hakkında bilgi vermek, tekstiüre edilmiş ürünlerin uygulama alanları hakkında bilgi vermek
Dersin tanımı Tekstüre nin tanımı, önemi ve neden gerekli olduğu hakkında bilgiver verilmesi, tekstürenin tarihi gelişimi, tekstüre işlemleri hakkında bilgi verilmesi, yalancı-büküm tekstüre, hava tekstüreü puntalama yöntemleri

Dersin içeriği
1- Referanslar/kaynaklar, ders içerikleri, Türkiye’de ve dünyada yapay elyaf ve filament iplik sektörü, kullanım alanları. Dünyada ve Türkiye’de yapay elyaf sektörü, son gelişmeler, göstergeler, trendler.
2- Yapay lif üretim teknikleri; genel değerlendirme, eriyikten çekme yöntemi, çözeltiden çekme, kuru çekme, jelden çekme etc.
3- Tekstürenin işleminin tanımı, genel özellikleri, yöntemleri, termo mekanik tekstüre teknikleri, yalancı (false twist) büküm tekstüre işlemi, tarihsel gelişimi, yalancı büküm araçları, ısıl fikse, filament göçü, besleme ipliği özellikleri.
4- Termo-mekanik tekstüre yöntemleri, termo-mekanik tekstüre işlemi için gereken adımlar, termo-mekanik tekstüre işleminin aşamaları, yalancı-büküm ile tekstüre işleminin tarihsel gelişimi.
5- Yalancı büküm tekstüre yöntemi aşamaları, teorik bilgiler, geleneksel aşamalar. Yalancı-büküm oluşturma araçları: iğcik ile yalancı-büküm, sürtünmeli yalancı-büküm verme elemanları ile yalancı-büküm verme
6- Yalancı büküm tekstüre makinaları, özellikleri, makine tasarım özellikleri , ergonomi, cağlık, iplik sevk sistemleri, ısı transferi, ısıtma sistemler, ısıtıcılar, soğutma sistemleri.
7- Otomasyon ve tekstüre işletmelerinde getirdiği avantajlar. Tekstüre salonunun klima özellikler, yapay lif teknolojilerinin neden oldukları ekolojik sorunlar ve çözümler.
8- ARA SINAV
9- Yalancı-büküm tekstüre ipliklerinin Pazar yapısı. Proses ve kalite kontrol. On-line iplik gerginliği ölçümü. İplik hacimlilik ölçümü. On-line büküm ölçümü.
10- Tekstüre iplik testleri ve test cihazları. İplik inceliği varyasyonu. Mekanik özelliklerin ölçümü ve değerlendirilmesi. Bilinen belirli başlı iplik hataları. Düzenli olmayan boya alımı. Kapalı noktalar. Filament kopmaları. Kinks ve büklüm.
11- Mekanik tekstüre yöntemleri. Hava-jeti ile tekstüre, tarihi gelişim. Tekstüre işleminin ekonomik boyutu. Hava jeti ile tekstüre işleminin temel prensipleri, aşamaları ve özellikleri. Hava jeti ile tekstüre edilmiş iplikler. Hava jeti ile tekstüre edilmiş ipliklerin uygulama alanları.
12- Mekanik tekstüre teknikleri: proses parametreleri ile tekstüre iplik özellikleri arasındaki ilişkiler. Hava basıncı. Aşırı besleme. Tekstüre hızı. Kararlılık kazandırma çekim oranı.
13- Hava jeti ile iplik puntalama yöntemi. Proses parametreleri ve besleme ipliği parametreleri. Jet parametreleri, işlem parametreleri (hava basıncı, iplik hızı, iplik gerginliği). Puntalamanın kalitesi, uygulanan test yöntemleri ve test cihazları.
14- Tekstüre sektöründe son gelişmeler, eğilimler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tekstürenin tanımını anlamak
2- Tekstüre yöntemi ile yeni ürünlerin elde edilmesi
3- Tekstüre yöntemleri ve araçları, tekstüre makinaları hakkında genel bilgiler edinilmesi
4- Yalancı-büküm tekstüresi ve işlem parametreleri
5- Hava tekstüresi ve işlem paramegtreleri
6- Puntalama yömtemi ile tekstüre
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 4 10 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Textile Progress, Volume 16, Number 3, 1987, (D.K. Wilson). The Production of Textured Yarns by Methods other than the False-twist Technique 2. Textile Progress, Volume 21, Number 3, 1991, (D.K. Wilson) False-twist texturising 3. Sentetik Filament İplik Üretim ve Tekstüre Teknolojileri, Ali Demir 4. Tomorrow’s ideas and profits:polyester / ed. D. Brunnschweiler. 5-Yarn texturing technology / J.W.S. Hearle, L. Hollick, D.K. Wilson.
Yardımcı Kaynaklar 1. Textile Progress, Volume 16, Number 3, 1987, (D.K. Wilson). The Production of Textured Yarns by Methods other than the False-twist Technique 2. Textile Progress, Volume 21, Number 3, 1991, (D.K. Wilson) False-twist texturising 3. Sentetik Filament İplik Üretim ve Tekstüre Teknolojileri, Ali Demir 4. Tomorrow’s ideas and profits:polyester / ed. D. Brunnschweiler. 5-Yarn texturing technology / J.W.S. Hearle, L. Hollick, D.K. Wilson.

Ders ile ilgili dosyalar