Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM HUKUKU II |
Birinci düzey |
İLH618 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. OSMAN BAYDER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Osman BAYDER
Doç. Dr. Menderes GÜRKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf ortamında yüz yüze anlatım ve soru cevap şeklinde
|
Dersin amacı
|
Günümüz fıkıh problemlerini fıkıh kuralları çerçevesinde izah etmek ve konuya ilişkin düşüncelerin analizini yapmak
|
Dersin tanımı
|
Günümüz fıkıh problemlerine bakış ve yaklaşım açısı kazandırıp fıkıh kuralları içerisinde çözüm üretmek
|
1- |
Haram-helal yiyecek ve içeceklerde esas alınacak kriterler ve ölçüler ve bunlara ilişkin örnekler
|
2- |
Alkol içerikli maddelerin kullanımı
|
3- |
Resim ve musiki konusunun fıkıh kuralları açısından analizi
|
4- |
Güncel tıbbi hususlar: Sakat olduğu anlaşılan cenine müdahele, estetik ameliyat, dövmeler
|
5- |
Güncel tıbbi hususlar: Saç ekimi, intihar, karşı cinslerin bir birini muayene etmesi
|
6- |
Güncel tıbbi hususlar: Ötenazi, organ nakli, haram maddeler ile tedavi
|
7- |
Güncel tıbbi hususlar: Çocuk düşürme, kürtaj, tüp bebek, yumurta ve sperm bankası
|
8- |
Güncel tıbbi hususlar: Taşıyıcı annelik
|
9- |
Vize
|
10- |
Güncel iktisadi hususlar: Faiz, çeşitleri, uygulama ve bunlara ilişkin hükümler
|
11- |
Güncel iktisadi hususlar: Krediler-çeşitleri ve ilgili hükümler, katılım bankası işleyişi
|
12- |
Güncel iktisadi hususlar: Hisse senetleri,tahvil, bono, altın satışı
|
13- |
Güncel iktisadi hususlar: Borç çeşitleri, enflasyon-borç ilişkisi, hava parası
|
14- |
Güncel iktisadi hususlar: Sigorta; çeşitleri ve ilgili değerlendirmeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam hukuku açısından klasik ve güncel mesele ayırımı yapabilme
|
2- |
Güncel meselelerin İslam hukukuyla ilgisini kurabilme
|
3- |
Güncel meselelere ilişkin ilim adamlarının düşüncelerini edinme
|
4- |
Güncel meselelere ilişkin değerlendirmelerin İslam hukukuyla ilgisini kurabilme
|
5- |
Güncel meseleleri İslam Hukuku Usulüne göre değerlendirebilme
|
6- |
Güncel meseleler hakkındaki tartışmaları değerlendirebilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
GÜNÜMÜZ FIKIH PROBLEMLERİ - Anadolu Üniversitesi Yay.
Günümüz Fıkıh Problemleri - Soner Duman
Güncel Fıkıh Problemleri - Enver Osman Kaan
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|