Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > X-IŞINLARI VE UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
X-IŞINLARI VE UYGULAMALARI Birinci düzey SFİZ401 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET AKKURT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Lisans Programındaki Katıhal Fiziği dersinin temellerini hazırlamak
Dersin tanımı X-Işınlarının özellikleri, eldesi, sürekli ve karakteristik X-ışınlarının süzülmesi, absorbsiyon, kristal yapı, Bragg yasası, zonlar, X-Işınları ile kimyasal, flüoresan ve absorbsiyonla analiz, tek ve toz kristal metodları.

Dersin içeriği
1- X-Işınlarının özellikeleri, eldesi, sürekli ve karakteristik spektrum
2- X-Işınlarının süzülmesi, absorbsiyon, kristal yapı, kristal simetrileri
3- Miller indisleri, doğrultular
4- İkizleme kristaller, stereografik izdüşüm
5- Bragg yasası, difraksiyon metodları, ideal olmayan şartlar altında kırınım
6- Kırınım demetlerinin şiddetleri (Thomson bağıntısı, bir atom ve birim hücre tarafından saçılma)
7- Yapı faktörü hesapları
8- Toz kırınım metodları (multiplisite, lorentz, absorbsiyon, sıcaklık faktörleri )
9- Laue yöntemi (geri yansıma ve geçirme Laue metodları)
10- Debye-Scherrer metodu
11- X-ışınları kırınımı ile kimyasal analiz (nitel ve nicel)
12- Fluoresanla kimyasal analiz (nitel ve nicel)
13- Absorbsiyonla kimyasal analiz (nitel ve nicel)
14- -
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- -
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı X-ray Diffraction, B. D. Cullity, Addison-Wesley Publishing Comp., Inc., (1967).
Yardımcı Kaynaklar Crystallographic Instrumentation, L. A. Aslanov, G. V. Fetisov and J. A. K. Howard, OUP/International Union of Crystallography, 1. Baskı, (1988). Fundamentals of Crystallography, Edited by C. Gizcovazzo, Oxford Science Publications, 1. Baskı, (1992).

Ders ile ilgili dosyalar