Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ATIKSU ARITIM TESİS TASARIMI |
Birinci düzey |
ÇM 401 |
Zorunlu |
7 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ İBRAHİM UYANIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Uyanık
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım
|
Dersin amacı
|
Bu ders; öğrencilerin atıksu arıtma tesislerinde bulunması gereken arıtım ünitelerini seçebilmesini ve ilgili arıtım ünitelerini tasarımını yapabilmesini amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Atıksu ve çamur yönetimi yasal çerçevesi; Merkezi dağınık arıtma sistemleri, Proje kriterlerinin geliştirilmesi, Sistem seçimi, Proses tasarımı, Mekanik arıtma birimleri, Aktif çamur sistemleri, Son çökeltme havuzu, Dezenfeksiyon, Arıtma çamurlarının kontrolü, Kütle dengesi, Yapısal ve hidrolik tasarım, Yerleşim/Borulama planı, Hidrolik profil, ekipman seçimi, P&I Diyagramı, Maliyet analizi, Biyofilm sistemleri ve kombine sistemler, Anaerobik arıtma, Havalandırmalı lagünler ve doğal arıtma sistemleri.
|
1- |
Arıtma tesisleri ve arıtım süreçlerine genel bakış, Öğrencilerin proje sahalarını seçimi
|
2- |
Arıtma tesislerinin tasarım kriterleri
|
3- |
Nüfus projeksiyonu ve atıksu tasarım debilerinin belirlenmesi
|
4- |
Izgara tasarımı
|
5- |
Terfi sistemlerinin tasarımı
|
6- |
Kum tutucuların tasarımı
|
7- |
Aktif çamur sistemi, bağlı büyüme sistemlerinde ön çökeltim havuzlarının tasarımı
|
8- |
Bağlı büyüme sistemlerinde havalandırma havuzlarının tasarımı
|
9- |
Bağlı büyüme sistemlerinde son çökeltim havuzlarının tasarımı
|
10- |
Aktif çamur sistemlerinde çamur bertarafı
|
11- |
Bağlı büyüme sistemlerinin (damlatmalı filtre ve döner biyodiskler) tasarımı
|
12- |
Klor temas tanklarının tasarımı
|
13- |
Hidrolik profil hazırlanma ve hazırlanan projelerin teslimi
|
14- |
Projelerin sunumu
|
15- |
.........
|
16- |
.............
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tasarıma esas temel bilgileri edinme ve atıksuların arıtılması ile ilgili mevzuata hâkim olma;
|
2- |
Biyolojik Proses tasarımı prensiplerini belirleme, HESAPLAMA ve akım şeması oluşturma;
|
3- |
Arıtma çamurlarının kaynaklarını ve özelliklerini belirleme; çamur işleme ve uzaklaştırma sistemleri ile ilgili mevzuata hâkim olma ve hesaplama;
|
4- |
Hidrolik tasarım prensiplerini belirleme ve arıtma sistemlerinde enstrümentasyon ve kontrol sistemlerini tanıma;
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
7
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
5
|
5
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
25
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Alpaslan, N., Dölgen, D., Küçükgül, E.Y., Sponza, D., Toprak, H., Türkman, A., 2004, Atıksu arıtma tesislerinin tasarım ve proje kontrol esasları, TMMOB Çevre Mühendisleri Odası, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Qasim, S.R., 1998, Wastewater treatment plants: planning, design, and operation, CRC Press,October Arlington, USA.
|
|