Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EŞYA HUKUKU |
Birinci düzey |
HK309 |
Zorunlu |
5 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ARİF KALKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır (Teorik anlatım ve pratik uygulama).
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı eşya hukukuna ilişkin, öğrencilerin temel kavramları öğrenmeleri, ileride karşılaşabilecekleri eşya hukukuna ilişkin problemlerde çözüm kabiliyetlerinin öğretilmesi ve geliştirilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Eşya hukuku, kişilerin eşya üzerindeki hakimiyetlerinin kapsamını, içeriğini, kuruluş biçimini ve kişilerin bu hakimiyet dolayısıyla birbiriyle olan ilişkilerini düzenleyen Medeni Hukuk dalıdır.
|
1- |
Eşya hukukunun konusu
|
2- |
Ayni hak kavramı ve unsurları
|
3- |
Zilyetlik kavramı ve zilyetliğin hukuki niteliği
|
4- |
Zilyetliğin çeşitleri
|
5- |
Zilyetliğin kazanılması ve kaybedilmesi
|
6- |
Zilyetliğin devri, zilyetliğin sona ermesi, zilyetliğin korunması
|
7- |
Tapu sicilinin işlevleri ve unsurları
|
8- |
Tapu siciline hakim olan ilkeler, tapu sicil teşkilatı, devletin sorumluluğu, taşınmazların kütüğe kaydedilmesi, tapu kütüğüne yapılan işlemler ve bunların hükmü, tapu sicilinin düzeltilmesi, diğer kayıtlardaki yolsuzlukların düzeltilmesi
|
9- |
Mülkiyet kavramı, mülkiyet hakkının içeriği, mülkiyet hakkının korunması, mülkiyetin konusu ve kapsamı, mülkiyet çeşitleri
|
10- |
Taşınmaz mülkiyeti, taşınmaz mülkiyetinin; konusu, kazanılması, tescilden önce kazanılması, zamanaşımıyla kazanılması, kaybı, kapsamı
|
11- |
Taşınmaz mülkiyetinin kısıtlamaları, taşınmaz malikinin sorumluluğu
|
12- |
Kat mülkiyeti kavramı, kurulması, kat irtifakı, kat maliklerinin hakları ve borçları, kat mülkiyetinde yönetim, kat mülkiyetinin sona ermesi, kat mülkiyetinin zorunlu olarak devredilmesi, toplu yapılara ilişkin düzenleme, devre mülk.
|
13- |
Taşınır mülkiyetinin; konusu, kazanılması, kaybı
|
14- |
Sınırlı ayni hak kavramı, sınırlı ayni hakların çeşitleri ve hukuki niteliği, sınırlı ayni haklara ilişkin genel açıklamalar
|
15- |
İrtifak hakkı kavramı ve çeşitleri, eşyaya bağlı irtifaklar, eşyaya bağlı irtifak hakkının hükümleri, kişiye bağlı irtifaklar
|
16- |
Taşınmaz yükü kavramı ve unsurları, taşınmaz yükünün çeşitleri, taşınmaz yükünün kazanılması ve sona ermesi
|
17- |
Teminat kavramı ve türleri
|
18- |
Rehin hakkının tanımı, özellikleri, düzenleniş biçimi
|
19- |
Taşınmaz rehni
|
20- |
Taşınır rehni
|
1- |
Eşya Hukuku dersinin esaslarına ve temel kavramlarına ilişkin bilgilerin verilmesi sağlanır.
|
2- |
Eşya Hukuku dersinin diğer hukuk dersleriyle olan ilişkisine dair bilgiler aktarılır.
|
3- |
Zilyetlik hakkında bilgi sahibi olunur.
|
4- |
Tapu siciline vakıf olunması sağlanır.
|
5- |
Mülkiyet hakkında bilgi sahibi olunur.
|
6- |
Sınırlı ayni haklara vakıf olunur.
|
7- |
Kat mülkiyeti hakkında bilgi sahibi olunur.
|
8- |
Eşya hukukuna ilişkin mevzuata (Tapu Kanunu, Kadastro kanunu, Kat Mülkiyeti Kanunu vb.) hakim olunması sağlanır.
|
9- |
Eşya Hukukundan doğması muhtemel uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemleri aktarılır.
|
10- |
Eşya Hukukuna ilişkin lisans düzeyindeki yargı kararları ve öğretideki tartışma sonuçlarına vakıf olunması sağlanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
3
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
3
|
60
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kemal OĞUZMAN, Özer SELİÇİ, Saibe OKTAY-ÖZDEMİR, “EŞYA HUKUKU”.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mehmet AYAN, Eşya Hukuku I,II ve III; Lale SİRMEN, Eşya Hukuku.
|
|