Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > JEOPOLİTİKA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
JEOPOLİTİKA Birinci düzey D-ULS419 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YÜKSEL YIĞIT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ NAİL TANRIÖVEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Jeopolitika ve beraberinde biçimlenen stratejilerle tanıştırmak ve jeopolitika ile ilişkilendirilen stratejileri analitik bir çerçevede analiz edilmesine yardımcı olmak başlıca amaçlar arasındadır. Ulus devletlerin ve devlet dışı aktörlerin küresel anlamda jeopolitikalarının biçimlenmesine etki eden kuramsal, coğrafi, siyasi, ekonomik ve kültürel altyapı veya rasyonaliteleri ayrıntılı bir şekilde kavramaya yardımcı olmak dersin planları arasındadır.
Dersin tanımı Öncelikle siyasi ve askeri stratejilerin planlanması ve hayata geçirilmesi ile ilgili olarak siyasi, stratejik ve taktiksel gelişmelerin ve kavramların tarihlerini incelemektedir. 20. Yüzyılın başından günümüze kadar değişik aktör, bölge, olay ve düşünürler genel jeopolitik ve siyasi coğrafya çerçevesi içinde ayrıntılı bir şekilde incelenmektedir. Yer yer bir tek düşünür veya siyasi aktör ele alınırken, dersin genelinde literatürden farklı kaynaklar kullanılarak karşılaştırma esas alınacaktır. Coğrafyanın askeri, ekonomik ve kültürel etkileri gibi yansımaları özellikle jeopolitik anlamda tarihsel ve günümüz koşullarında değerlendirilecektir. Bu çerçevede siyasi coğrafyanın temellerine değinilirken, özellikle klasik jeopolitika kuramları incelenecek ve günümüz koşullarında jeopolitkanın değişim veya gelişimi dünya siyasetinde etkili devletler açısından gözden geçirilecek ve dünya siyasetinde gündem oluşturan konu ve bölgeler karşılaştırmalı olarak kuramlar çerçevesinde analiz edilecektir.

Dersin içeriği
1- Giriş: Genel Kavramlar
2- Jeopolitiğe Giriş
3- Jeopolitiğe Giriş: Siyasi Coğrafya
4- Jeopolitik Okulları I: Alman Jeopolitik Ekolü
5- Jeopolitik Okulları II: Fransız Jeopolitik Ekolü
6- Jeopolitik Okulları III: Rus Jeopolitik Ekolü
7- Jeopolitik Okulları IV: Anglo-Amerikan Jeopolitik Ekolü
8- Ara Sınav
9- Türkiye ve Jeopolitik
10- Enerji Hatları Jeopolitiği I
11- Enerji Hatları Jeopolitiği II
12- Büyük Güçlerin Jeopolitiği
13- Uluslararası İlişkiler Teorileri ve Jeopolitik
14- Jeopolitiğin Güncel Sorunları
15- Dönem Sonu Tekrar ve Değerlendirme
16- Yarıyıl Sonu Sınavı
17- Yarıyıl Sonu Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Jeopolitiğin ulusların hayatındaki etkisi öğrenir.
2- Jeopolitiğin anlaşılması için gerekli kuramsal ve kavramsal altyapıyı oluşturur.
3- Dış politika metodu olarak Jeopolitik sanatının analiz edilme becerisi kazanır.
4- Jeopolitika ve Uluslararası İlişkiler teorileri arasındaki ilişkinin analiz edilmesi için gerekli yeteneklerin geliştirir.
5- Klasik ve modern jeopolitik yaklaşımları pratikte uygulama becerisi kazanır.
6- Reel-Politik ve Jeopolitik düşünce arasındaki nedensellik ilişkilerini analiz eder.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     91
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Defay, Alexandre. (2005). Jeopolitik, Ankara: Dost Tezkan, Yılmaz. (2007). Jeopolitik Yazılar. İstanbul: Ülke Kitapları. Lesser, İan O. Ve Graham E. Fuller. (2000) Balkanlar’dan Batı Çin’e Türkiye’nin Yeni Jeopolitik Konumu. Bursa: Alfa İlhan, Suat. (1989). Stratejik Duyarlılık. Ankara: TTK Basımevi. Lacoste, Yves. (2008). Büyük Oyunu Anlamak, Jeopolitik: Bugünün Uzun Tarihi. İstanbul: NTV Yayınları Flint, Colin ve Peter J. Taylor (Çeviri: Dr. Fulya EREKER) (2014). Siyasi Coğrafya: Dünya – Ekonomisi, Ulus-Devlet ve Yerellik. Ankara: Nobel. Hasaonov, Ali. (2012). Jeopolitik: Teorileri, Metodolojisi, Aktörleri, Tarihi, Karakteristiği, Kavramları. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı
Yardımcı Kaynaklar Geopolitics, Geography, and Strategy. Edited by Colin S. Gray and Geoffrey Sloan. Routledge, 1999 Mackinder: Geography as an Aid to Statecraft. By W. H. Parker. Oxford University Press, 1982

Ders ile ilgili dosyalar