Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
İkinci düzey |
HİT 566 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MUSTAFA CINGI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUSTAFA CINGI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu dersteki amacımız öğrencilerimizin kısa vadede yüksek lisans tezlerinde araştırmalarında bir yöntem olarak tercih edebilecekleri nitel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, uzun vadede ise bilimsel çalışmalarında nitel araştırma yöntemlerini kullanarak akademik çalışmalar yürütebilecek niteliği temel seviyesinde aşılayabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında nitel araştırma yöntemlerini anlatı, fenomenoloji, kuram oluşturma (gömülü teori/ground theory), etnografi ve durum çalışması gibi nitel araştırma desenleri üzerinden, nitel araştırmada veri toplama ve analiz tekniklerini, nitel bir çalışmanın sunumunu ve yazılmasını anlatacağım. Öğrencilerimiz bu ders kapsamında nitel verileri analiz edebilecek, MaxQDA programı üzerinden uygulamalar yapacak ve nitel bir araştırma raporu/makalesi hazırlayabileceklerdir.
|
1- |
Derse giriş: Niçin nitel araştırma dersi?
|
2- |
Nitel araştırmanın pagadigmadaki yeri
|
3- |
Nitel araştırma desenleri (Fenomenoloji, etnografi, durum araştırması)
|
4- |
Nitel araştırma desenleri (Kuram oluşturma, anlatı)
|
5- |
Nitel araştırma veri toplama yöntem ve teknikleri
|
6- |
Araştırmanın planlanması (konu belirleme, literatür tarama, soruları oluşturma, yöntem ve teknik belirleme)
|
7- |
Araştırma önerisinin hazırlanması ve sunulması
|
8- |
Sahada veri toplama ve verileri MaxQDA programına ekleme ve analiz etme
|
9- |
Sahada veri toplama ve verileri MaxQDA programına ekleme ve analiz etme
|
10- |
Sahada veri toplama ve verileri MaxQDA programına ekleme ve analiz etme
|
11- |
Sahada veri toplama ve verileri MaxQDA programına ekleme ve analiz etme
|
12- |
Araştırmayı raporlama
|
13- |
Araştırmayı raporlama
|
14- |
Araştırmayı raporlama
|
15- |
15 dakikada araştırmanın sunumunu yapma
|
16- |
15 dakikada araştırmanın sunumunu yapma
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları bilir
|
2- |
Nitel araştırma yöntemi desenlerini bilir
|
3- |
Sahada nitel bir araştırma yapabilir
|
4- |
Nitel araştırma programı kullanabilir
|
5- |
Nitel araştırma raporu hazırlayabilir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
|
|
2- |
Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
|
|
3- |
Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
|
|
4- |
Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
|
|
5- |
Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
|
|
6- |
Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
|
|
7- |
İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
|
|
8- |
Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
|
|
9- |
İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
|
|
10- |
Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
|
|
11- |
Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
|
|
12- |
Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
|
|
13- |
Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
|
|
14- |
Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
|
|
15- |
İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
|
|
16- |
İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
3
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
6
|
1
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
169
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Araştırma Deseni; John W. CRESWELL; 2013; Eğiten Kitap - | - 2. Nitel Araştırmaya Giriş; Corrine Glessne; 2015; Anı Yayıncılık - | - 3. Nitel Araştırma Yöntemleri; John W. CRESWELL; 2016; Siyasal Kitabevi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
4. Nitel Araştırmacılar için 30 Temel Beceri; John W. CRESWELL; 2019; Anı Yayıncılık - Doğan ÖZLEM; Doğa Bilimleri ve ‘Sosyal Bilimler’ Ayrımının Dünü ve Bugünü Üzerine; 1998, Toplum ve Bilim Dergisi (76); s.7-40
Sabahattin Zaim; Genç İlim Adamına Nasihatler; 2007; I. Genç Akademisyenler Buluşması Açılış Konuşması
F. Beylü DİKEÇLİGİL; Ontolojiyi Hatırlamak Sosyolojide Yöntem Sorunu; 2017; Çizgi Kitabevi
Belkıs KÜMBETOĞLU; Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma; 2012; Bağlam Yayıncılık
Beylü DİKEÇLİGİL; Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma Ve Metodlar Arası İşbirliği; III. Ulusal Sosyoloji Kongresi Bildirileri; s.97-126
Keith F. PUNCH; Sosyal Araştırmalara Giriş, Nicel ve Nitel Yaklaşımlar; 2014; Siyasal Kitabevi
Catherine DAWSON; Araştırma Yöntemlerine Giriş; 2015; Eğitim Kitabevi
W. Lawrence NEUMAN; Toplumsal Araştırma Yöntemleri (1. ve 2. Ciltten ilgili bölümler); 2008; Yayınodası Yayıncılık
Bruce L. BERG, Howard LUNE; Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri; 2015; Eğitim Kitabevi
|
|