Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Havacilik Elektrik ve Elektroniği > ELEKTRİK MAKİNALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTRİK MAKİNALARI Birinci düzey HEE 114 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze, Uygulamalı
Dersin amacı AC ve DC motor ve jeneratörlerinin çalışma prensiplerinin öğrenilmesi.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Manyetizma teorisi; • Mıknatısın özellikleri; • Dünyanın manyetik alanında asılı bir mıknatısın hareketi;
2- Manyetizasyon ve demanyetizasyon; • Manyetik maddelerin değişik tipleri;
3- Elektromıknatısın yapısı ve çalışma prensipleri; • Akım taşıyan bir iletkenin etrafında oluşan manyetik alanı belirleyen ‘el’ kuralları.
4- Transformatörler • Transformatörün yapı prensipleri ve çalışması; • Transformatör kayıpları ve bu kayıpları önleme metotları;
5- Transformatörlerin yüklü ve yüksüz durumlardaki davranışları; • Güç transferi, verim, polarite işaretleri; • Hat ve faz voltaj ve akımlarının hesaplanması;
6- Üç fazlı bir sistemde güç hesabı; • Primer ve sekonder akımlar, voltajlar, sarım oranları, güç, verim; • Oto-transformatörler.
7- Temel motor ve jeneratör teorisi; • DC jeneratör komponentlerinin yapıları ve amaçları; • DC jeneratörlerin çalışması ve DC jeneratörlerdeki akım çıkış değerleri ile akım yönünü etkileyen etkenler.
8- DC motorların çalışması ve DC motorların çıkış gücünü, torkunu, hızını ve dönüş yönlerini etkileyen etkenler; • Seri sargılı, sönt sargılı veya bileşik motorlar; • Starter jeneratörün yapısı.
9- Seri sargılı, sönt sargılı veya bileşik motorlar; • Starter jeneratörün yapısı.
10- Halkanın manyetik alan içerisinde dönmesi ve dalga şeklinin üretilmesi; • Döner çerçeveli ve döner alan tipli AC jeneratörlerinin çalışması ve yapısı;
11- Tek fazlı, iki fazlı ve üç fazlı alternatörler; • Üç faz yıldız ve delta bağlantıların avantajları ve kullanımları; • Çizgi ve faz voltaj ve akımlarının hesapları;
12- Daimi mıknatıslı jeneratörler. • Tek ve çok fazlı AC senkron ve indüksiyon motorlarının yapıları, çalışma prensipleri ve özellikleri.
13- Açık ve kapalı halka sistemleri, geri besleme, follow up, analog dönüştürücüler (transducer) kavramlarının açıklanması; • Temel sinkro sistem komponent / özelliklerinin çalışma ve kullanım prensipleri: diferansiyel sinkro ve kontrol transformatörü, sinkro alıcı-verici.
14- Belirtilen terimlerin anlaşılması: Açık ve kapalı halka sistemleri, follow up, geri besleme, servo mekanizması, analog, dönüştürücü (transducer), damping, geri besleme. • Servomekanizma hataları, senkro ayaklarının ters bağlanması, arıza yakalama.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Alanındaki güncel bilgileri öğrenir.
2- Problem çözme becerisi kazanır.
3- Bilgiye ulaşmak için gerekli olan dokümanları etkin bir şekilde kullanır.
4- Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi edinir.
5- Kaynak araştırması yaparak veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
6- Ekip bilinci ile alanında ekip üyeleri ile birlikte çalışır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2- Havacılık operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
3- Bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik doküman ve araçları seçip ve kullanabilir.
4- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ulusal ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenen yönerge ve/veya üretici talimatları doğrultusunda uygular, sorunları tanımlar ve uygun düzeltici eylemde bulunabilir.
5- Bilgiye erişebilir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
6- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7- Ekip bilincine sahiptir ve gerektiğinde ekip üyeleriyle koordineli çalışabilir.
8- Ulusal ve uluslararası havacılık çevrelerinde alanı ile ilgili bakım kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
9- Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanları arşivleyebilir ve güncel olarak takip eder.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle hava yolu ulaştırması konusunda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilmek ve kendini sürekli yenileyebilmek, alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
11- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
12- Teknik resim bilgisini uygulamada etkin kullanır.
13- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izler, alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar ve sorunlara çözüm önerileri geliştirir, düşüncelerini yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14- Türkçe ve İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanır.
15- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
16- Hava ulaştırma sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre ve iş güvenliği koruma konusunda ve bakım uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilince sahiptir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Electric Machines and Electromechanics, Schaum''''s outline, Syed Nasar.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar