Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRİK MAKİNALARI |
Birinci düzey |
HEE 114 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Uygulamalı
|
Dersin amacı
|
AC ve DC motor ve jeneratörlerinin çalışma prensiplerinin öğrenilmesi.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Manyetizma teorisi; • Mıknatısın özellikleri; • Dünyanın manyetik alanında asılı bir mıknatısın hareketi;
|
2- |
Manyetizasyon ve demanyetizasyon; • Manyetik maddelerin değişik tipleri;
|
3- |
Elektromıknatısın yapısı ve çalışma prensipleri; • Akım taşıyan bir iletkenin etrafında oluşan manyetik alanı belirleyen ‘el’ kuralları.
|
4- |
Transformatörler • Transformatörün yapı prensipleri ve çalışması; • Transformatör kayıpları ve bu kayıpları önleme metotları;
|
5- |
Transformatörlerin yüklü ve yüksüz durumlardaki davranışları; • Güç transferi, verim, polarite işaretleri; • Hat ve faz voltaj ve akımlarının hesaplanması;
|
6- |
Üç fazlı bir sistemde güç hesabı; • Primer ve sekonder akımlar, voltajlar, sarım oranları, güç, verim; • Oto-transformatörler.
|
7- |
Temel motor ve jeneratör teorisi; • DC jeneratör komponentlerinin yapıları ve amaçları; • DC jeneratörlerin çalışması ve DC jeneratörlerdeki akım çıkış değerleri ile akım yönünü etkileyen etkenler.
|
8- |
DC motorların çalışması ve DC motorların çıkış gücünü, torkunu, hızını ve dönüş yönlerini etkileyen etkenler; • Seri sargılı, sönt sargılı veya bileşik motorlar; • Starter jeneratörün yapısı.
|
9- |
Seri sargılı, sönt sargılı veya bileşik motorlar; • Starter jeneratörün yapısı.
|
10- |
Halkanın manyetik alan içerisinde dönmesi ve dalga şeklinin üretilmesi; • Döner çerçeveli ve döner alan tipli AC jeneratörlerinin çalışması ve yapısı;
|
11- |
Tek fazlı, iki fazlı ve üç fazlı alternatörler; • Üç faz yıldız ve delta bağlantıların avantajları ve kullanımları; • Çizgi ve faz voltaj ve akımlarının hesapları;
|
12- |
Daimi mıknatıslı jeneratörler. • Tek ve çok fazlı AC senkron ve indüksiyon motorlarının yapıları, çalışma prensipleri ve özellikleri.
|
13- |
Açık ve kapalı halka sistemleri, geri besleme, follow up, analog dönüştürücüler (transducer) kavramlarının açıklanması; • Temel sinkro sistem komponent / özelliklerinin çalışma ve kullanım prensipleri: diferansiyel sinkro ve kontrol transformatörü, sinkro alıcı-verici.
|
14- |
Belirtilen terimlerin anlaşılması: Açık ve kapalı halka sistemleri, follow up, geri besleme, servo mekanizması, analog, dönüştürücü (transducer), damping, geri besleme. • Servomekanizma hataları, senkro ayaklarının ters bağlanması, arıza yakalama.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri öğrenir.
|
2- |
Problem çözme becerisi kazanır.
|
3- |
Bilgiye ulaşmak için gerekli olan dokümanları etkin bir şekilde kullanır.
|
4- |
Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi edinir.
|
5- |
Kaynak araştırması yaparak veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
6- |
Ekip bilinci ile alanında ekip üyeleri ile birlikte çalışır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Havacılık operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
|
|
3- |
Bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik doküman ve araçları seçip ve kullanabilir.
|
|
4- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ulusal ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenen yönerge ve/veya üretici talimatları doğrultusunda uygular, sorunları tanımlar ve uygun düzeltici eylemde bulunabilir.
|
|
5- |
Bilgiye erişebilir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
|
6- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
|
|
7- |
Ekip bilincine sahiptir ve gerektiğinde ekip üyeleriyle koordineli çalışabilir.
|
|
8- |
Ulusal ve uluslararası havacılık çevrelerinde alanı ile ilgili bakım kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanları arşivleyebilir ve güncel olarak takip eder.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle hava yolu ulaştırması konusunda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilmek ve kendini sürekli yenileyebilmek, alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
|
|
11- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
|
12- |
Teknik resim bilgisini uygulamada etkin kullanır.
|
|
13- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izler, alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar ve sorunlara çözüm önerileri geliştirir, düşüncelerini yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
14- |
Türkçe ve İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
|
|
16- |
Hava ulaştırma sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre ve iş güvenliği koruma konusunda ve bakım uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilince sahiptir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
20
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Electric Machines and Electromechanics, Schaum''''s outline, Syed Nasar.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|