Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BAKTERİYOLOJİ |
Birinci düzey |
BTM315 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SÜMER HORUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretim Üyesi Sümer HORUZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda öğrenciler, kültür bitkilerinde hastalık oluşturan bakteriler hakkında genel bilgileri kazanabilecek; bitki bakterilerinin yapısını, genom organizasyonunu, sınıflandırmasını, hastalık mekanizmasını, çoğalmasını, taşınma şekillerini, bitkiye giriş yollarını, yayılma yollarını açıklayabilecek; bitki bakteri hastalıkları ile ilgili konuları ve kontrol stratejilerini yorumlayabilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Bitki bakterilerinin fitopatoloji bilimi içindeki yeri ve önemi, bakterilerin morfolojisi ve sınıflandırılması, bitkiye giriş, çoğalma ve hastalık oluşturma mekanizmaları, kültür bitkilerinde oluşturdukları simptomları, epidemiyoloji ve kontrol yöntemleri hakkında bilgi verir.
|
1- |
Giriş; bakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi
|
2- |
Bitki bakterilerinin morfolojisi, hücre yapısı, kimyasal yapısı, fizyolojisi, beslenme ve üremesi
|
3- |
Fitopatojen bakterilerin sınıflandırılması ve isimlendirilmesi
|
4- |
Fitopatojen bakterilerin bitkilere giriş yolları
|
5- |
Fitopatojen bakterilerin bitkilerde oluşturdukları belirtiler
|
6- |
Fitopatojen bakterilerin bulaşma ve yayılma yolları
|
7- |
Fitopatojen bakterilerin hastalık oluşturma mekanizmaları
|
8- |
Sınav
|
9- |
Fitopatojen bakterilerin oluşturduğu virülenslik faktörleri-toksinler ve enzimler
|
10- |
Fitopatojen bakterilerin oluşturduğu virülenslik faktörleri-lipopolisakkaritler ve bitki büyüme hormonları
|
11- |
Bitki bakteri hastalıklarıyla mücadelede karantina önlemleri
|
12- |
Bitki bakteri hastalıklarıyla kültürel mücadele
|
13- |
Bitki bakteri hastalıklarıyla biyolojik mücadele
|
14- |
Bitki bakteri hastalıklarıyla kimyasal mücadele
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bakteriyoloji ve fitobakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimini kavrama
|
2- |
Bitkilerde hastalık oluşturan prokaryotları ve hücresel özelliklerini kavrayabilme
|
3- |
Bitki patojeni bakterilerin taksonomik ve sistemik sınıflandırmada yerlerini anlayabilme
|
4- |
Bakterilerin oluşturduğu hastalıklar nedeniyle oluşan ürün kayıplarını yorumlayabilme ve mücadele açısından önemini kavrayabilme,
|
5- |
Bitki patojeni bakterilerin hastalık oluşturma mekanizmalarını anlayabilme
|
6- |
Konukçu patojen ilişkilerini yorumlayabilme
|
7- |
Bitki patojen bakterilerin tanısında izlenecek yolları kullanabilme
|
8- |
Bitki patojeni bakterilerle mücadelede yasal önlemlerin önemini kavrayabilme
|
9- |
Bitki patojeni bakterilerle mücadelede sanitasyon önlemlerini kullanabilme
|
10- |
Bitki patojeni bakterilerle mücadelede entegre mücadeleyi kullanabilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
|
|
3- |
Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
|
|
5- |
Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
|
|
6- |
Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
|
|
7- |
Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
|
|
8- |
Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
|
|
9- |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
|
|
10- |
Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
|
|
11- |
Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
|
|
12- |
Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
|
|
13- |
Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
|
|
14- |
Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
|
15- |
Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
|
|
16- |
Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
|
|
17- |
Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
|
|
18- |
Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
2
|
10
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2006. Fitobakteriyoloji, 530 s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2008. Bitki Bakteri Hastalıkları, 318 s.
Agrios,G.N.,2005. Plant Pathology, Fifth Edition, 922 p. - Fahy,P.C., and Persley,G.J., 1983.
|
|