Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Bitki Koruma > BAKTERİYOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BAKTERİYOLOJİ Birinci düzey BTM315 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SÜMER HORUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi Sümer HORUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin sonunda öğrenciler, kültür bitkilerinde hastalık oluşturan bakteriler hakkında genel bilgileri kazanabilecek; bitki bakterilerinin yapısını, genom organizasyonunu, sınıflandırmasını, hastalık mekanizmasını, çoğalmasını, taşınma şekillerini, bitkiye giriş yollarını, yayılma yollarını açıklayabilecek; bitki bakteri hastalıkları ile ilgili konuları ve kontrol stratejilerini yorumlayabilecektir.
Dersin tanımı Bitki bakterilerinin fitopatoloji bilimi içindeki yeri ve önemi, bakterilerin morfolojisi ve sınıflandırılması, bitkiye giriş, çoğalma ve hastalık oluşturma mekanizmaları, kültür bitkilerinde oluşturdukları simptomları, epidemiyoloji ve kontrol yöntemleri hakkında bilgi verir.

Dersin içeriği
1- Giriş; bakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi
2- Bitki bakterilerinin morfolojisi, hücre yapısı, kimyasal yapısı, fizyolojisi, beslenme ve üremesi
3- Fitopatojen bakterilerin sınıflandırılması ve isimlendirilmesi
4- Fitopatojen bakterilerin bitkilere giriş yolları
5- Fitopatojen bakterilerin bitkilerde oluşturdukları belirtiler
6- Fitopatojen bakterilerin bulaşma ve yayılma yolları
7- Fitopatojen bakterilerin hastalık oluşturma mekanizmaları
8- Sınav
9- Fitopatojen bakterilerin oluşturduğu virülenslik faktörleri-toksinler ve enzimler
10- Fitopatojen bakterilerin oluşturduğu virülenslik faktörleri-lipopolisakkaritler ve bitki büyüme hormonları
11- Bitki bakteri hastalıklarıyla mücadelede karantina önlemleri
12- Bitki bakteri hastalıklarıyla kültürel mücadele
13- Bitki bakteri hastalıklarıyla biyolojik mücadele
14- Bitki bakteri hastalıklarıyla kimyasal mücadele
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bakteriyoloji ve fitobakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimini kavrama
2- Bitkilerde hastalık oluşturan prokaryotları ve hücresel özelliklerini kavrayabilme
3- Bitki patojeni bakterilerin taksonomik ve sistemik sınıflandırmada yerlerini anlayabilme
4- Bakterilerin oluşturduğu hastalıklar nedeniyle oluşan ürün kayıplarını yorumlayabilme ve mücadele açısından önemini kavrayabilme,
5- Bitki patojeni bakterilerin hastalık oluşturma mekanizmalarını anlayabilme
6- Konukçu patojen ilişkilerini yorumlayabilme
7- Bitki patojen bakterilerin tanısında izlenecek yolları kullanabilme
8- Bitki patojeni bakterilerle mücadelede yasal önlemlerin önemini kavrayabilme
9- Bitki patojeni bakterilerle mücadelede sanitasyon önlemlerini kullanabilme
10- Bitki patojeni bakterilerle mücadelede entegre mücadeleyi kullanabilme

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
2- Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
3- Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
4- Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
5- Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
6- Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
7- Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
8- Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
9- Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
10- Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
11- Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
12- Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
13- Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
14- Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
15- Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
16- Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
17- Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
18- Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2006. Fitobakteriyoloji, 530 s.
Yardımcı Kaynaklar Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2008. Bitki Bakteri Hastalıkları, 318 s. Agrios,G.N.,2005. Plant Pathology, Fifth Edition, 922 p. - Fahy,P.C., and Persley,G.J., 1983.

Ders ile ilgili dosyalar