Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GÜZEL KONUŞMA VE DİKSİYON |
Birinci düzey |
REK109 |
Zorunlu |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YUSUF OĞUZ ALTUNTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR.GÖR.YUSUF OĞUZ ALTUNTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze, Teorik anlatımın ardından bireysel pratik çalışmaları yapılır.
|
Dersin amacı
|
Ses,nefes ve konuşmayla ilintili tüm vücut enstrümanlarının kuramsal ve uygulamalı olarak tanıtılması;Oyuncu adayına doğru nefes alma becerisinin kazandırılması,ses ve nefes tekniklerinin doğru ve etkili bir biçimde kullanılması için gerekli temrinlerin uygulanması;Türkçeyi doğru kullanarak sözcüklere gereken değerlerin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Türkçeyi doğru kullanarak sözcüklere gereken değerlerin verilmesi için:Vurgulama,telaffuz,tonlama,hız üzerinde çalışılması.Doğru ve anlaşılır olması için harf,hece,ve sözcüklerde,boğumlama alıştırmalarının yapılması. Bireysel boğumlama hatalarının giderilmesiyle ilgili özel çalışmaların yapılması.Vurgulama,telaffuz,tonlama,hız ve duyuma ilişkin çalışmaların tiratlar ve ses temrinleri üzerinde uygulamalı olarak çalışılması.
|
1- |
Diksiyon sanatının önemi ve öğrencinin bedensel çalışmaları
|
2- |
Ses olayı ve solunum
|
3- |
Selen, Durak, Ton
|
4- |
Kelimenin elemanları ve söyleniş
|
5- |
Söz akımı
|
6- |
Noktalama
|
7- |
Sesin bükümleri
|
8- |
Anlatım, doğallık, Üslup
|
9- |
Açıklık, kuvvet İmge ve incelik + Ara Sınav
|
10- |
Seste duygunluk ve çeşitlilik
|
11- |
Hareket ve taklit
|
12- |
Mimik alıştırmaları, Mimikle anlatım ve telaffuz
|
13- |
Konuşma parçalarının seslendirilmesi, Etkili konuşmada jestlerin önemi, Jest ve mimiklerle hazırlanmış etkili bir konuşma örneği
|
14- |
Toplumda konuşma dili ve yanlış kullanımları, Şive ve ağızlardan kurtulma çalışmaları, Tonlamaların şiirsel etkileri, Güzel konuşma örnekleri
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Ses olayı ve doğru solunumu uygular ve öğrenir
|
2- |
Selen, Durak, Ton konularının tatbikini yapar
|
3- |
Kelimenin elemanları ve söyleniş ve tatbiki öğrenilir
|
4- |
Söz akımı''''nın gereklerinin yerine getirilmesi konusunda yeti sağlanır
|
5- |
Noktalama Sesin bükümleri''''nin uygulanması öğrenilir
|
6- |
Anlatım, doğallık, Üslup''''un kurallarının tatbikini öğrenir
|
7- |
Açık bir konuşmanın ve buna etki artıran ses Kuvvetinin öğrenilmesini gerçekleştirir
|
8- |
İmge, incelik, Seste duygunluk ve çeşitlilik alıştırmalarının öğrenilmesini gerçekleştirir
|
9- |
Hareket ve taklit''''in konuşma üzerindeki etkilerinin öğrenilerek tatbikini gerçekleştirir
|
10- |
Mimik alıştırmaları, Mimikle anlatım ve telaffuz''''un konuşma örgüsüne katılmasını uygular ve gerçekleştirir
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma.
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme.
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir.
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
5
|
50
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
106
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-“Alıştırmalı Diksiyon Sanatı”, Nüzhet Şenbay, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1991
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders notları
|
|