Giriş | English

Lisans > Hukuk Fakültesi > Hukuk > ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU Birinci düzey SHK426 Seçmeli 8 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CENGİZ GÜL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
Dersin amacı 2010 Anayasa değişiklikleri ile Anayasa Mahkemesinin görevlerine bireysel başvuruları karara bağlama eklenmiştir. Anayasamız uyarınca bireysel başvuru hakkı, Anayasamız ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde yer alan haklarından birisi kamu gücü tarafından ihlal edilen bireylerin Anayasa Mahkemesine başvurabilmeleridir. Bu dersin amacı, hukukumuza girmiş olan bu yeni kurumun amacını, özelliklerini, Anayasa Mahkemesine hangi koşullarda başvurulacağını, Anayasa Mahkemesinin kabul edilebilirlik ve esas açısından inceleme aşamalarını, başvuru sonucunda verilecek kararların sonuçlarını ve başvuruya konu olan hak ve özgürlüklerin kapsamının öğretilmesinin sağlanmasıdır.
Dersin tanımı Bireysel başvuru kurumunun değerlendirildiği ders.

Dersin içeriği
1- Ders Tanıtımı
2- İnsan Haklarının korunmasının önemi ve bireysel başvuru
3- Bireysel başvuru kurumu, tanımı, özellikleri ve işlevleri
4- Karşılaştırmalı hukukta bireysel başvuru ve bireysel başvurunun farklı uygulamaları
5- 1961 ve 1982 Anayasası döneminde bireysel başvuru hakkına ilişkin tartışmalar
6- 1982 Anayasında Anayasa Mahkemesinin görevleri ve bireysel başvuru hakkı
7- 6216 sayılı Kanun uyarınca bireysel başvuru hakkı
8- Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun koşulları (başvuracak kişiler, başvuruya konu edilecek işlemler süre açısından değerlendirme )
9- Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun koşulları ( süre, ihlal edildiği ileri sürülen haklar vd. )
10- Anayasa Mahkemesinin kabul edilebilirlik ve esas açısından inceleme yapması
11- Bireysel başvuru sonucu verilecek kararlar
12- Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruya konu edilebilecek haklar (Anayasamızda ve Avrupa insan hakları Sözleşmesinde yer alan hakların genel olarak değerlendirilmesi)
13- Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruya konu edilebilecek haklar (kişisel hakları) ve Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruya konu edilebilecek haklar (siyasal ve sosyal haklar)
14- Türkiye''''de Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvurunun Güncel Sorunları ve Genel Değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel hak ve özgürlüklerin korunmasının önemini ifade edebilme
2- Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru ile ilgili öğrenilenleri uygulama alanına geçirebilme becerisi kazanabilme
3- Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru ile ilgili teorik alt yapıya sahip olabilme
4- Anayasamız ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesindeki hakları açıklayabilme
5- Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarını ilişkilendirebilme
6- Bireysel başvuruya ilişkin güncel gelişmelerden haberdar olma
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2- Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
3- Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
4- Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
5- Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
6- Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
7- Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
8- Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
10- Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
11- Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
13- Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
14- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
15- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16- Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17- Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
18- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
19- Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
20- Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, AÜ, Hukuk Fakültesi Yay.
Yardımcı Kaynaklar Bahadır Kılınç, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısında Bireysel Başvuru Kurumu ve Türkiye Açısından Uygulanabilirliği, Anayasa Yargısı (25) ,2008, Öykü Didem Aydın, Türk Anayasa Yargısında Yeni bir Mekanizma: Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, GÜHFD, C.15, 2011.

Ders ile ilgili dosyalar