Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YABANCI OT SİSTEMATİĞİ |
İkinci düzey |
ZBK 558 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DOĞAN IŞIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Doğan IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Doğan IŞIK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Sistematikle ilgili belirli kavramların tanılanması, önemli yabancı otların gelişme dönemlerinin gözlenmesi gibi konular detaylı incelenmektedir. Yabancı otların kotiledon döneminden başlayarak çiçek, meyve, ya da başak dönemine kadar irdelenmesi de amaçlanmaktadır. Bunlara ek olarak yabancı otların bulunduğu önemli familyaların özellikleri de incelenmektedir
|
Dersin tanımı
|
İnsanoğlunun istemediği yerde yetişen, yararlarının zararlarından fazla olduğu saptanmış bitki türlerinin sayısı ki bunlar yabancı ot olarak adlandırılırlar, ülkemiz genelinde 3000 adet civarındadır. Bu türler bir çok kültür bitkisinin ana zararlısı durumundadır. Bu bitki türlerinin bulunduğu familyalara ait istenmeyen türlerin özellikleri ve birbirlerinden ayrılmasında kullanılan morfolojik özelliklerin pratiğe aktarılacak şekilde irdelendiği ve bunların teşhisinde kullanılacak kriterlerin sınıflandırıldığı yabancı ot bilimi diye adlandırılan Herboloji bilimine spesifik bir derstir. Taksonlar tür, cins ve familya düzeyinde irdelenecek ve pratikteki önemleri anlatılacaktır.
|
1- |
Genel Bitki Sistematiği
|
2- |
Monokotiledon ve Dikotiledon Yabancı Ot Farkları
|
3- |
Yabancı ot olarak önemli familyalardan Poaceae (Graminea)’nın özellikleri
|
4- |
Brassicaceae (Cruciferae)
|
5- |
Asteraceae (Compositae)
|
6- |
Fabaceae (Leguminosae)
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Orobanchaceae ve Convolvulaceae
|
9- |
Apiaceae (Umbelliferae)
|
10- |
Cyperaceae
|
11- |
Rubiaceae
|
12- |
Papaveraceae
|
13- |
Amaranthaceae ve Scrophullariaceae
|
14- |
Genel Tekrar
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türkiye florası hakkında genel bilgi sahibi olmak
|
2- |
Yabancı ot sistematiği hakkında genel terminolojiyi öğrenmek
|
3- |
Ülkemizdeki yabancı otların bulunduğu familya cins ve türler hakkında bilgi sayibi olmak
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
13
|
2
|
26
|
Arazi çalışması
|
3
|
1
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Davis, P.H., 1967-1984. Flora of Turkey and the East Aegean Islands. Vol 1-10. Edinburg.
Seçmen, Ö., Y. Gemici, E, Leblebici, G. Görk ve L. Bekat, 1989. Tohumlu Bitkiler Sistematiği, Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, No:116. İzmir. 396s
Zeybek, N., H. Güner, M. Öztürk, Ö. Seçmen, Süleyman Tokur, Merih Kıvanç ve Ayşen Özdemir, 1991. Bitki sistematiği ve Biyolojisi, Anadolu Üniversitesi, Yayın No:427. 292s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Altınayar, G., 1987. Bitkibilimi Terimleri Sözlüğü, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Devlet Su İşleri Genel Müd. Yayınları.308s.
|
|