Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEKANİK SİSTEM DİNAMİĞİ |
İkinci düzey |
MKM 521 |
Zorunlu |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET PARLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET PARLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Mekanik sistemlerin dinamiğini tanımlayan temel ilkeleri vererek, farklı özelliklere sahip çeşitli sistemlerin tasarım ve kontolüne ilişkin problem çözme mantığını geliştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Rijit cisim kinematiği; hareket kanunlarının Newton formulasyonları; momentum kavramı, atalet ve enerji özellikleri, genelleştirilmiş koordinatlar, holonomik ve holonomik olmayan kısıtlamalar. Genelleştirilmiş kuvvetler, virtüel iş prensibi, D’Alembert prensibi. Hamilton ve Lagrange hareket denklemleri. Hareketin integralleri ve korunma kanunları. Sürtünme, Darbe kuvvetleri ve çarpma. Rijit cisimli sistemlere uygulamalar.
|
1- |
Rijit cisim kinematiği; hareket kanunlarının Newton formülasyonları; momentum kavramı
|
2- |
Rijit cisim kinematiği; hareket kanunlarının Newton formülasyonları; momentum kavramı
|
3- |
Rijit cisim kinematiği; hareket kanunlarının Newton formülasyonları; momentum kavramı
|
4- |
Rijit cisim kinematiği; hareket kanunlarının Newton formülasyonları; momentum kavramı
|
5- |
Genelleştirilmiş kuvvetler, Virtüel iş prensibi, D'alembert prensibi, Hamilton ve Lagrange hareket denklemleri
|
6- |
Genelleştirilmiş kuvvetler, Virtüel iş prensibi, D'alembert prensibi, Hamilton ve Lagrange hareket denklemleri
|
7- |
Genelleştirilmiş kuvvetler, Virtüel iş prensibi, D'alembert prensibi, Hamilton ve Lagrange hareket denklemleri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Genelleştirilmiş kuvvetler, Virtüel iş prensibi, D'alembert prensibi, Hamilton ve Lagrange hareket denklemleri
|
10- |
Hareketin integralleri ve korunma kanunları
|
11- |
Hareketin integralleri ve korunma kanunları
|
12- |
Hareketin integralleri ve korunma kanunları
|
13- |
Rijit cisimli sistemlere uygulamalar.
|
14- |
Rijit cisimli sistemlere uygulamalar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Rijit cisim kinematiği kavramını tanımlar.
|
2- |
Newton kanunları, momentum kavramı, atalet ve enerji özellikleri konuları hakkında bilgi verir.
|
3- |
Genelleştirilmiş koordinatlar, holonomik ve holonomik olmayan kısıtlamalar ve genelleştirilmiş kuvvetler konularının önemi ve gerekliliğini tanımlar.
|
4- |
D'alembert prensibi, hamilton ve lagrange hareket denklemlerini tanımlar ve uygulama becerisi kazandırır.
|
5- |
Hareketin integralleri ve korunma kanunları, sürtünme, darbe kuvvetleri ve çarpma konularını tanımlar.
|
6- |
Rijit cisimli sistemlere uygulama becerisi kazandırır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
|
|
4- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
5- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
6- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
7- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
8- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
11- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
14- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
15- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
16- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
18- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Stephen T. Thornton, Jerry B. Marion, Classical Dynamics of Particles and Systems, 2003
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çeşitli dinamik kitapları
|
|