Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEKNİK DEKOR UYGULAMALARI-I |
Birinci düzey |
SER 307 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA (Ders süreç takibi ve sonuç değerlendirmesi şeklinde teorik bilgi ve uygulamaya dayalı yürütülecektir. Süreç takibi ve haftalık çalışmalar gerektirdiğinden devam zorunluluğu vardır. Devam muafiyeti olanlar da her hafta işlenen konu ve süreç değerlendirmesine tabi olacakları için ders sorumluluklarını (proje ilerlemesi) ders sorumlusu ile koordineli olarak sürdürmeleri gerekmektedir.)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, seramik üretim sürecinde yüzey-dekor ilişkisini kavratmak; öğrencilerin farklı ham dekor tekniklerini tanıyarak uygulama deneyimi kazanmalarını ve seçtikleri teknikleri yaratıcı biçimde yorumlamalarını sağlamaktır. Teknik uygulama kadar görsel analiz, planlama ve sunum becerilerinin de geliştirilmesi hedeflenir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, seramik yüzeylerinde ham halde uygulanan geleneksel ve çağdaş dekor tekniklerini tanıtmayı ve uygulamalı olarak deneyimletmeyi amaçlayan bir atölye çalışmasıdır. Mühürleme, rölyef, mishima, sgraffito, maskeleme, mocha gibi teknikler üzerinden yürütülen üretim sürecinde öğrenciler hem yüzey müdahalesi hem de form-dekor ilişkisi üzerine çalışır. Dönem boyunca her öğrenci, seçtiği teknikleri içeren iki ayrı form üretir ve süreci ön çalışma plakalarıyla birlikte pafta olarak sunar.
|
1- |
Ham halde bulunan seramik yüzeylerde uygulanabilen dekor teknikleri hakkında bilgilendirme, tüm tekniklerin ön çalışmasının yapılabilmesi içi belirlenen ölçülerde örnek plaka hazırlanması, mühür için ön çalışma, astar hazırlanması. Dönem içi ana uygulamalar için eskiz bilgilendirmesi.
|
2- |
Hazırlanan örnek plakalar üzerinde çamur ya da alçı ile hazırlanmış olan mühür denemeleri, alçak rölyef, mishima ve sgraffito örneklerinin çalışılması.
|
3- |
Hazırlanan örnek plakalar üzerinde maskeleme (mum ya da bant ile), ajur, mocha ve water-erosion örneklerinin çalışılması. Ana uygulama eskizlerinin kontrolü, seçilen ve uygun görülen (vize için en az 2, final için en az 3) dekor tekniğinin kararlaştırılması ve onaylanması. Vize ve final uygulaması olarak 2 adet form üretilecektir.
|
4- |
Vize değerlendirmesinde yer alacak ana uygulama için onaylanmış formun üretimi, yine seçilmiş ve onaylanmış en az 2 dekor tekniğinin ön çalışmaları.
|
5- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
6- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
7- |
Bisküvi pişirimi ve sır pişirimi yapılması.
|
8- |
VİZE - Tüm pişirimleri tamamlanmış çalışmanın teslimi.
|
9- |
Final değerlendirmesinde yer alacak ana uygulama için onaylanmış formun üretimi, yine seçilmiş ve onaylanmış en az 3 dekor tekniğinin ön çalışmaları.
|
10- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
11- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
12- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
13- |
Ana uygulama üretimine devam edilmesi. Uygunsa dekor tekniklerinin uygulanması.
|
14- |
Bisküvi pişirimi ve sır pişirimi yapılması. Final değerlendirmesinde sunmak üzere fotoğraf çekimi ve (ön çalışma plakaları, vize çalışması ve final çalışmasını içeren) pafta hazırlanması.
|
15- |
Tüm öğrencilerin dönem içinde yaptıkları çalışmaların tamamını kişisel görüşleriyle birlikte pafta üzerinde sunması, komisyon değerlendirmesi. Paftanın dijital örneğinin teslimi.
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Ham seramik yüzeylere uygulanabilen geleneksel ve çağdaş dekor tekniklerini tanır ve uygular.
|
2- |
Mühür, rölyef, Mishima, sgraffito, mocha gibi teknikleri özgün biçimde yorumlayabilir.
|
3- |
Form ile yüzey arasındaki ilişkiyi tasarım bütünlüğü içinde değerlendirir.
|
4- |
Üretim sürecini eskiz, örnek plaka, teknik deneme ve uygulama olarak organize eder.
|
5- |
Seçtiği dekor tekniklerini teknik açıdan yeterli ve estetik açıdan tutarlı biçimde uygular.
|
6- |
Ürettiği işleri pafta üzerinde sunuma hazır hale getirir, dijital arşiv oluşturur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Ireland, C. (2022). Surface Decoration for Ceramics: A Creative Guide for the Contemporary Maker. The Crowood Press.
- Cushing, V. M. (1899). The Ceramic Design Book: A Gallery of Contemporary Work (1st ed.). Lark Books.
- Mills, M. (2011). Surface Design for Ceramics (A Lark Ceramics Book) (1st ed.). Union Square & Co.
Web siteleri:
(2023, January 29). Ceramic Decorating Tool Techniques. Ceramic
Arts Network Daily.
https://ceramicartsnetwork.org/freebies/guide/ceramic-decorating-
tool-techniques
|
|